Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Budbee - framtidens leveranser här redan här

Det är inte ovanligt att det går snabbt i affärsvärlden - i synnerhet inte när det handlar om startups med koppling till e-handel. Logistik-aktören Budbee är definitivt ett bra exempel på hur vägen från idé till snabb expansion kan vara mer eller mindre spikrak. Häng med till företaget där framtidens hemleveranser redan är verklighet.

Publicerad: 2017-02-25. Text och foto: Patrik Otter

Hur levereras en vara snabbast och på bästa sätt från punkt A till punkt B samtidigt som man bakar in en stor dos av valfrihet och interaktivitet i tjänsten? Detta var - och är - den grundläggande tanken med Budbees affärsmodell. En modell som helt klart har tagits emot väl av marknaden och slutkunderna. Resan inleddes 2013, då under namnet Sendus och intresset från externa parter visade sig vara stort redan från start. Såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski hör till dem som har investerat.

2014 så kom namnbytet till Budbee och året därpå, 2015, så gick man live under sin nya och nuvarande ”identitet” för första gången. Till en början var det tydligt fokus på att leverera matkassar för aktören Middagsfrid. Denna inledande satsning gav en rejäl knuff framåt samtidigt som det innebar bra erfarenhet och kunskap om vad det faktiskt krävdes för att lyckas.

– I dag täcker vi större delarna av landet med matkassarna och det är ju jättekul. Och det har varit en nyttig process att gå igenom. Matkasse-kunderna ställer höga krav, dom vill veta när leveransen kommer fram. Dessutom handlar det om färskvaror och det finns inte utrymme för några missar, säger Carl Grenvall, försäljningschef på Budbee.

För att kunna fortsätta växa behövdes dock nya kunder och partners. Man riktade snabbt in sig på mer traditionell e-handel och det var med slutkundens behov i tankarna som Budbee gick vidare. Detta var under våren 2016.

– Vi gick då ut till tänkbara kunder och partners och det föll väldigt väl ut. Vi integrerade mot plattformsleverantörer och affärssystem och i juni, juli så gick vi live med ett antal e-handlare.


Christopher Lindberg och Anders Hermodsson.

Några som tidigt hoppade på Budbee-tåget var vi på Askås och våra kunder Skincity och Bangerhead. Sedan dess har även Furniturebox börjat använda sig av Budbee för snabba och flexibla leveranser i Stockholmsområdet. Att flera Askås-kunder varit tidiga har såklart med deras eget driv och vilja att utvecklas att göra. Carl Grenvall lyfter dock även fram oss på Askås som en framgångsfaktor och god samarbetspartner.

– Ni har hela tiden visat att ni är intresserade av den senaste tekniken och trenderna. Dialogen med Askås har alltid varit smidig och ni brinner för e-handeln och att bidra till en positiv utveckling för era kunder, det uppskattar vi verkligen, säger Grenvall.

Budbee är ett företag som har förädling och förbättring inbyggt i produkten som sådan. Carl Grenvall beskriver att det hela tiden och med automatik läggs till parametrar och information för att vässa plattformen.

– Så är det faktiskt. Det är ett självlärande system som tar hänsyn till varje leverans vi gör. För varje kund vi levererar något till blir vår produkt bättre, säger han.


Esteban Selva och David Ödling tar en kort paus från jobbet.

Det tydligaste tecknet på att Budbees tjänst fungerar väl är såklart att e-handlarna och deras slutkunder visar uppskattning. Detta har ända sedan starten framträtt tydligt genom alla de positiva kundomdömen som strömmat in. Under hösten 2016 fick Budbee även ta emot pris som Årets leverantör på e-handelsmässan NES16 i Malmö. Att redan under sitt första riktiga verksamhetsår i e-handelsbranschen utses till ”bäst i klassen” är såklart imponerande.

– Det här priset röstades fram av e-handlarna själva. Att få detta kvitto ett halvår efter launchen var såklart jättekul, säger Carl Grenvall.

Trots priser och goda betyg från kunderna vill Budbee fortsätta att utvecklas. Att bygga vidare på sin omvittnade snabbhet, trovärdighet och servicegrad. Kunderna ska ges ännu fler möjligheter att påverka hur och när deras leveranser ska slutföras. Plattformen ska ge ännu bättre kontroll och överblick över transporten - för både slutkunden och handlarna. Budbee täcker from mars 2017 de tre storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö. Många fler orter är på tur och expansionen lär fortsätta.

En annan aspekt som verkligen särskiljer Budbee jämfört med de allra flesta logistik-aktörerna i branschen är att man inte har några egna chaufförer. Modellen är istället att knyta till sig externa åkerier och förare som coachas fram till att bli ”fullfjädrade” Budbee-partners.

– Vi är väldigt noggranna när det gäller våra åkerier. Vi kontrollerar att allt ser rätt ut och chaufförer får genomgå en utbildning och köra testrutter innan man blir Budbee-förare på riktigt. Dessutom jobbar vi väldigt aktivt med att uppmuntra och lyfta fram våra duktiga och framgångsrika chaufförer, säger Carl Grenvall.

Framtidens leveranser är redan här. Budbee kommer göra sitt för att fortsätta ligga i täten och vi på Askås är gärna en del av denna spännande utveckling.

Stora bilden: Fredrik Hamilton, vd och Carl Grenvall, försäljningschef.

Dialogen med Askås har alltid varit smidig och ni brinner för e-handeln och att bidra till en positiv utveckling för era kunder.”

Carl Grenvall, försäljningschef

Budbee


Emil Franzén, Amanda Tunberg och Jennifer Andersson.


Budbee låter slutkunden följa leveransen i realtid i mobilen.