Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Arvato och Askås -
reskamrater med
samma destination

Christer Pettersson AfterPay

Det råder ingen brist på PSP-aktörer och betalningslösningar i e-handelsvärlden. En av Askås många samarbetspartners är Arvato som med sin lösning AfterPay erbjuder slutkunderna möjlighet att betala i efterhand, via faktura och delbetalning.
– Vi värdesätter verkligen den goda relationen vi har med Askås, säger e-handelschefen Christer Pettersson.

Publicerad: 2016-11-01. Text och foto: Patrik Otter

Arvato är en stor och etablerad aktör med en mängd finansiella tjänster på repertoaren. Bolaget är i sin tur den del av den globala mediekoncernen Bertelsman. Kopplingen som denna stora spelare har till Askås och den svenska e-handelsmarknaden har med det som e-handelschefen och ”online-profilen” Christer Pettersson sysslar med. Han håller i trådarna när det gäller After Pay.

Ska vi backa bandet på Christer Pettersson och hitta startpunkten för hans digitala yrkesliv framträder en karriär som tidsmässigt går hand i hand med Askås. 1997 startades Askås och året därpå så trädde Christer Pettersson in på den digitala arenan.

– Det har blivit några år nu. Jag började 1998 som marknadschef på IDG och Internetworld. Sedan dess har allt rullat på snabbt för mig och branschen. Det dröjde inte länge tills de första e-handelsföretagen dök upp och det var inspirerande att få följa de här tidiga entreprenörerna, säger Christer Pettersson.

Christer Pettersson AfterPay
Fredrik Hellman, systemägare AfterPay i samtal med Christer Pettersson.

De fysiska förutsättningarna, infrastrukturen och marknaden som sådan såg ju helt annorlunda ut för 20 år sedan – såklart. Bredband var ännu ett okänt begrepp för de allra flesta och betalninglösningarna online var relativt få och bristfälliga.

Christer och e-handelsvärlden utvecklades tillsammans. Efter tjänsten på IDG så gick han vidare till Eniro där han tog över ansvaret för Gula sidorna.

– Detta var 2001 och jag minns att Gula sidorna på många sätt var en stilbildande tjänst. Eniro köpte så småningom Scandinavian online och vi ägde Passagen och ett antal andra nordiska sajter. Jag blev kvar under nio år, bland annat som onlinechef i Sverige, berättar Christer.

På det välfyllda CV:et finns även hans tid som e-handelschef hos researrangören Apollo med.

För närvarande är det dock Arvato som är Christer Petterssons arbetsplats. Han och hans kollegor jobbar intensivt för att förfina betalningslösningen AfterPay och att slå sig fram på en marknad med riktigt tuff konkurrens. Christer Pettersson tror på ”sin” produkt och det finns tydliga tecken på att man är på helt rätt spår.

– AfterPay lanserades i Sverige för ungefär ett år sedan och det har fungerat riktigt bra det här första året. Vi har fått en stabil position på marknaden och lyckats knyta många nya e-handlare till oss. Däribland Skincity som är en kund som vi och Askås har tillsammans, säger Christer Pettersson.

Vad det är för tjänster som levereras, ja det sammanfattas med påtaglig tydlighet av det som namnet antyder.

– Med AfterPay vill vi vara bäst på de betalsätt som handlar om att betala i efterhand. Vi har inte några ambitioner om att bli någon annan typ av leverantör, säger Christer Pettersson.

Smidighet och trygghet vid expansion in på nya marknader är en del av erbjudandet som Arvato och AfterPay fokuserar på.

– Det finns absolut ett stort intresse för internationalisering hos många e-handlare. Våra kunder ska känna att dom tillsammans med oss ska kunna koppla på flera länder. Detta jobbar vi mycket med och vi har kontor på alla marknader och därmed kan vi verkligen vara en partner för våra kunder i den här processen.

Öppenhet och transparens är andra nyckelord som Christer Pettersson lyfter fram som betydelsefulla för ett lyckosamt samarbete med e-handelsföretagen.

–  Många e-handlare jobbar med att hitta insikter, man vill förstå vad som händer när man släpper sina kunder till oss. Vi delar all data som vi får in med våra e-handlare och den här transparensen är något vi tror starkt på.

Christer Pettersson beskriver Askås som en ”reskamrat” med liknande målsättning och fokus.

– Vi ser väldigt positivt på vårt samarbete med Askås. Vi har haft en god relation i många år, en relation som uppdateras hela tiden. Känslan är att vi och Askås riktar oss mot samma typ av kunder, snabbväxande företag som verkligen vill ha en partner på den här resan.

 
Christer Pettersson tillsammans med Vanja Vinter, office-manager.

Framtiden då? Vad väntar runt hörnet för Arvato, Askås och för branschen i stort?

Christer Petterssons ”spådom” innehåller inte någon avmattning – tvärtom.

– Jag är utan tvekan väldigt optimistisk inför framtiden. Än så länge har det inte funnits något hack i kurvan och utvecklingen kommer att fortsätta uppåt. Sedan dyker det upp nya utmaningar som vi måste förhålla oss till, säger han.

Som vad?

Den stora potential som e-handel och B2B utgör exempelvis, ett område vi har lång erfarenhet av men som säkerligen kommer innebära spännande utmaningar framöver. Här finns det verkligen en jättepotential som ligger och pyr. Sedan gäller det att fortsätta fokusera på service-elementet online och att hitta ett bra sätt att få till den personliga försäljningen på nätet. Är man snabb och duktig när det gäller detta så kan man som e-handlare utan tvekan flytta fram sina positioner, säger Christer Pettersson.

Känslan är att vi och Askås riktar oss mot samma typ av kunder, snabbväxande företag som verkligen vill ha en partner på den här resan."

Christer Pettersson, e-handelschef

Besök Arvato