Sök

Askås I&R lanserar marknadens första standardiserade Snabbkassa!

Hög användarvänlighet i e-handelskassor är kritiskt för försäljningen, ändå är väldigt få kassafunktioner konstruerade utifrån ett konsumentperspektiv. Det anser Askås I&R som tillsammans med ett antal internetbutiker byggt en helt ny e-handelskassa som är anpassad efter konsumenterna.– I fysiska handeln har man blivit experter på att anpassa sig efter kundens bekvämlighet, dessvärre har e-handeln inte varit lika framgångsrik på området, säger Jonas Askås, grundare och VD på Askås.

– Genom några strategiska ändringar i kassafunktionen kan man skapa konkurrensfördelar för e-handeln. Vi har utgått från att skapa en så enkel och kompakt köpprocess som möjligt, utan att göra avkall på funktionalitet. Ett grundkrav har varit att ta bort kravet på inloggning samt att i övrigt minimera antalet steg som kunden tvingas ta mellan köpbeslut och genomförd beställning, fortsätter Jonas Askås.

Utvecklingen av det som Askås kallar den ultimata kassan har föregåtts av en ingående dialog med sina existerande kunder och samarbetspartners. Ett nära samarbete med betalningstjänstföretaget Kreditors specialicerade interaktionsdesigners har varit en viktig beståndsdel i processen. Med Kreditors expertkunskap inom e-handel och köpprocessen, samt tekniska lösningar för att per automatik hämta in adressuppgifter utifrån kundens personnummer, har nya kassan kunnat utrustas med en mycket kompakt och flexibel kassa där hela köpprocessen genomförs på en enda skärmbild i ett och samma steg.

Jacob Lovén, partneransvarig på Kreditor visar sin entusiasm över att Askås gjort snabbkassan mer tillgänglig för internetbutikerna:
– Detta är ett mycket spännande steg i utvecklingen. Vi upplever att fler och fler internetbutiker har uppmärksammat snabbkassan och börjat ta användarvänlighet på allvar, våra undersökningar visar ett tydligt samband mellan användarvänligheten och hög ”conversion rate”.

Responsen från de kunder som redan nu börjat använda snabbkassan har varit mycket god och vi tror att efterfrågan kommer att vara mycket stor både hos existerande och nya butiker, avslutar Jonas Askås.

Kreditor och Askås har tillsammans lanserat demosajten www.snabbkassa.com där alla intresserade kan testa att handla i den nyutvecklade snabbkassan.

För mer information kontakta
Jonas Askås, VD, Askås I&R
Tel. 0533-683550

Jacob Lovén, Partner- och marknadsföringschef, Kreditor Europe AB
Tel. 08-120 120 23

Askås Internetbutik är en välrenommerad e-handelslösning på den svenska marknaden som används av bland annat  börsnoterade Gymgrossisten.com. Produkten kännetecknas av stor flexibilitet och en ständig utvecklingsprocess. För mer information se www.askas.se