Sök

Eva och Kransmakaren fortsätter utvecklas

Eva Johansson driver Kransmakaren ifrån sin bostad i Västra Uggelsäter på Värmlands näs, en knapp mil ifrån Säffle. Sedan starten för e-handeln 2012 har utvecklingen varit stabil och positiv och hon ser försäljning online som ett optimalt sätt för företag på landsbygden att nå framgång.

Publicerad: 2016-07-27. Text och foto: Patrik Otter

Kransmakaren säljer alla tänkbara tillbehör och produkter för tillverkning av kransar och blomdekorationer. Företaget bildades redan 2005 då endast med fysisk försäljning på olika mässor och marknader. Tidigt kom dock förfrågningar vid kontakt med kunder om det inte var möjligt att handla produkterna via andra kanaler.

– Jag fick ofta frågor om var folk kunde köpa mina varor annars, när jag inte stod på marknader och mässor. Jag hade ett uppbyggt sortiment och ett lager och det fanns uppenbarligen en efterfrågan. Det var då som tankarna på e-handel dök upp, berättar Eva.

2012 var det dags att pröva vingarna och lansera Kransmakaren.se. Askås levererade e-handelsplattformen från starten och i med detta utvecklades företaget från en hobbyverksamhet till en sysselsättning på heltid. Det är e-handeln som har stått för merparten av tillväxten och samarbetet med Askås har gett möjligheter.

– Omkring 70 procent av min försäljning är från e-handel. Jag får beställningar från hela Sverige och inte minst i Norrland har jag många kunder, berättar Eva.

Att det finns många små företag ute på landsbygden som skulle kunna dra nytta av de möjligheter som e-handel öppnar upp är Eva Johansson övertygad om. Hon själv är ett tydligt exempel på att det fungerar.

– Det är ingen tvekan om att e-handel kan ge helt andra förutsättningar till framgång. Det går att bo och arbeta på landet och ändå nå ut till en väldigt stor kundkrets.

Vissa utmaningar existerar visserligen, inte minst när det gäller logistiken. Men även detta går att hantera med god planering och sunt förnuft.

– Jag har byggt på en god relation med personalen på alla logistikföretagen. Sedan handlar det om att anpassa sig till situationen, kan man inte skicka leveranser dagligen så får man vara tydlig med det och planera utifrån det.

Sedan januari 2017 är Eva Johansson anställd som projektledare på Askås. Hon fortsätter dock att driva Kransmakaren på kvällar och helger.

– Det är fullt upp såklart. Men e-handeln är bra i det avseendet, man kan lägga upp arbetet efter den rådande situationen. Jag tar det i min egen takt, säger Eva Johansson.