Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Grandpa - en
skandinavisk livsstilsbutik.

Grandpa.se

Man har fått pris som Årets klädkedja och det är mode för en medveten aktiv målgrupp som är huvudspåret. För att ringa in vad Grandpa verkligen är räcker dock inte den beskrivningen ända fram. Grandpa har alltid varit mer än bara en butik. Ledorden är service, inspiration och atmosfär och man har alltid en stor portion distans till det man gör.

Publicerad: 2018-01-10. Text: Patrik Otter  Foto: Patrik Otter/Grandpa

19 december 2017 lanserades Grandpa.se på Askås e-handelsplattform. Därmed inleddes ett förhoppningsvis långvarigt samarbete med en positiv framtid för bägge parter.

För oss på Askås är Grandpa ännu en ambitiös och målmedveten kund som kommer att sporra till fortsatt utveckling och innovativt tänkande.

I visionen från Grandpas sida finns en e-handel fylld av bra innehåll, en e-handel som förmedlar de grundläggande värdeorden på ett tydligt sätt. Inspiration, atmosfär och en service som matchar den som sedan länge varit gällande i Grandpas fysiska butiker.

Allt detta ska leda fram till fler kunder och en långsiktig tillväxt online.

– Vi ville verkligen hitta en leverantör vi kan utvecklas tillsammans med. Med Askås lösningar känner vi att vi kan nå våra målsättningar, vi vill växa ordentligt och vi vill jobba mer aktivt med content på sajten, säger Helene Forsberg, VD på Grandpa.

Susanna Månsson och Andreas Schultz på Grandpas huvudkontor på Södermalm i Stockholm.

Samtidigt som Grandpa ska utvecklas och växa online kommer man självklart ha fortsatt fokus på företagets fem fysiska butiker. Den senaste öppnade i Malmö i mars 2017. Man driver en butik i Göteborg och tre i Stockholm. Den första butiken slog upp portarna på Södermannagatan på Södermalm redan 2003 och än idag har den en speciell position och funktion i bolaget – inte minst i förhållande till e-handeln.

Butiken ligger några få kvarter ifrån lokalerna där ledningen, administration, lagerpersonal och Grandpas ecommerce-manager, Andreas Schultz, spenderar sina arbetsdagar. Den geografiska närheten ger utmärkta möjligheter att tillgodose kundernas önskemål.

 – Ja, butiken på Söder är sammankopplad med e-handeln. Detta tänkande gäller hela vår verksamhet egentligen – att utvecklingen för Grandpa online och våra fysiska butiker går hand i hand, säger Andreas.

Sixten & Frans

Möjligheter att handla i webbshopen och hämta upp varorna i butik är ett exempel på detta. Sedan används e-handeln som ett verktyg för personalen i mötet med kunderna i de olika butikerna.

– All butikspersonal har fått utbildning och använder sig av webbplattformen. Säg att en vara är slutsåld i butik – då kan vi lägga en order direkt och kunden slipper gå hem och själv lösa det. Ett smidigt arbetssätt och god service till kunderna, säger Andreas.

Butiken på Kungsholmen i Stockholm är ett annat bra exempel på att Grandpa vill hitta sina egna vägar och att man vill vara någonting mer än bara en plats där kunder kan handla. Man beskriver själva butiken på Fridhemsgatan som bolagets ”flaggskepp”. Sedan 2013 utgörs hälften av lokalens 450 kvadratmeter av restaurangen Sixten & Frans. En avslappnad lunch, middag eller häng i baren kan kombineras med inköp av kläder eller inredning i Grandpas butik.

Samarbeten med externa företag och varumärken som förstärker och kompletterar Grandpas identitet är ett sedan länge etablerat arbetssätt. Helene Forsberg berättar att de alltid söker efter nya möjliga partners samtidigt som de själva tycks vara väldigt attraktiva att synas ihop med.

Mitsubishi och Scandic är två exempel på korsbefruktande samarbeten. Färgföretaget Alcro ett annat partnerskap som sätter fingret på Grandpas ständigt innovativa och nyfikna förhållningssätt till omgivningen.

– Vi fick ofta frågan från kunder om färgsättningen i våra butiker. Till slut jag kontakt med Alcro och det hela mynnade ut i ett samarbete och en egen färgkarta för Grandpa, berättar Helene.

– Vi säljer även högtalare från Sonos och det var  Sonos själva som tog kontakt och ville synas i vårt samanhang. Grandpas kläder och vårt livsstilskoncept fungerar väldigt bra tillsammans med deras produkter, fortsätter Andreas.

Samarbete med Tretorn

Generellt sett är det dock vanligare att Grandpa söker samarbeten med genuint svenska och skandinaviska varumärken. En Grandpa-stövel framtagen ihop med Tretorn finns i sortimentet och inredningen som säljs bär tydliga drag av svensk design. Något som bidragit till att USA seglat upp som en allt mer lovande och växande marknad för Grandpas e-handel.

– Kunderna i USA är väldigt svaga för skandinavisk design och den amerikanska marknaden är nummer två för oss idag. Dels har vi jobbat aktivt med marknadsföring mot USA men det har även tagit fart på grund av alla amerikanska turister som besökt våra butiker, säger Helene Forsberg.

Vi på Askås är stolta över att få leverera vår flexibla, stabila och användarvänliga e-handelsplattform. En plattform som ger Grandpa möjlighet att fortsätta ha fokus på det som utgör grunden i verksamheten.

Det innovativa tänkandet, den varsamma urvalsprocessen när gäller produkter och en ständig vilja att ge god service till gamla och nya kunder. Detta kommer hålla kvar Grandpa på den lyckosamma kurs man idag befinner sig på.

Med Askås lösningar känner vi att vi kan nå våra målsättningar, vi vill växa ordentligt och vi vill jobba mer aktivt med content på sajten."

Helene Forsberg
vd, Grandpa

Grandpa.sewww.grandpastore.se

Grandpa Kungsholmen