Sök

Hajk

Mode & Accessoarer
Hajk i gruppen Referenser hos Askås I&R AB (ref_hajk)

Hajk vill bli din
natur-guide i vardagen

Nystartat bolag säljer outdoor-kläder på Askås e-handelsplattform

Hållbara och snygga outdoor-kläder för vardagliga naturupplevelser – det är enkelt förklarat grundtanken med det färska bolaget Hajk.

– Med våra kläder vill vi inspirera människor att komma ut och uppleva äventyr i vardagen, säger Damir Kunalic.

Publicerad: 2020-07-20. Text: Patrik Otter

Johan Lindsjö, Damir Kunalic, Anders Karlsson, och Johannes Wulcan (bilden) är fyra kompisar som känt varandra sedan länge. Efter gymnasiet och studier på högskola tog arbetslivet vid.

Killarna höll dock kontakten vid liv hela tiden och under 2018 började tankarna på en annan tillvaro att ta form. Dessa tankar och idéer bottnade i en önskan att på ett smidigt och okomplicerat sätt spendera mer tid utomhus och i naturen.

– Ja, den känslan satte igång alltihop – att få in outdoor-livet i vardagen. Men vi stötte på ett hinder som gjorde att steget inte var så enkelt som vi önskade. Vi kände att det saknades funktionella och stilriktiga kläder anpassade för utomhusliv, säger Damir Kunalic.

Gemensamt togs beslutet att förverkliga drömmen. Killarna sade upp sig från sina respektive anställningar på Volvo, Nelly, SKF och Mölnlycke Healthcare och i början av 2019 sattes i bollen i rullning på allvar.

Sökande efter rätt e-handelsplattform

Damir och hans tre vänner och nya kollegor undersökte först marknaden för att se om deras utgångspunkt och känsla var korrekt. Om det fanns ett behov av kläder som förenklade stegen mellan jobb, fritid och friluftsliv.

– Vi träffade och intervjuade potentiella kunder och de svaren vi fick bekräftade det vi själva kände. Det fanns en marknad och vi märkte även att kunderna ville bli inspirerade och utbildade.

"Med Askås som partner känner vi att vi jobbar med någon som hela tiden vill ligga i framkant och det är ingen tvekan om att det finns en hög kompetens."
Damir Kunalic

Därefter påbörjades arbetet med att skapa en första kollektion som mötte killarnas egna krav och önskemål.

– Vi hade en tydlig idé men klädbranschen var relativt ny för oss. Det tog egentligen hela 2019 för att få till det som vi ville ha det. I dag har vi en byxa, t-shirt, mössa och en miljövänlig textilimpregnering i sortimentet, förklarar Damir.

Steg tre i förarbetet handlade om e-handel. Från start var det försäljning online som gällde för Hajk och därför började sökandet efter rätt e-handelsplattform. Hajk hade en kravspecifikation som innehöll en mängd punkter – tillväxtmöjligheter, prestanda, support, funktionalitet och prisvärdhet bland annat.

– Vi ville hitta en partner som fungerade för oss som startup men även i ett framtidsperspektiv. Vi vill kunna växa och samtidigt vara trygga i att vi inte behöver byta plattform i framtiden.

Valet föll på Askås och i februari 2020 lanserades sajten Hajkclothing.com


Med sina kläder vill Hajk inspirera till naturupplevelser i vardagen.

Hajk har ambitiösa framtidsplaner, man vill utvecklas på alla plan och det är slutkonsumentens intryck av varumärket, produkterna och e-handeln som är i fokus i alla beslut och diskussioner.

– Upplevelsen för våra kunder är prio ett för oss och det händer otroligt mycket i branschen hela tiden. Med Askås som partner känner vi att vi jobbar med någon som hela tiden vill ligga i framkant och det är ingen tvekan om att det finns en hög kompetens. Dessutom har vi hela tiden fått gehör för våra önskemål. Man blir lyssnad på och det är väldigt positivt.

Ett halvår har nu gått sedan Hajks e-handel ”öppnade” och mottagandet från kunderna har varit riktigt bra. Utan någon egentligen marknadsföring har 30-50 order strömmat in varje månad och många av kunderna har kommit tillbaka för nya beställningar.

Efter denna positiva inledning är killarna nu redo att lägga in en ny växel. Sortimentet kommer inom kort att utökas och hållbarhet och miljömedvetenhet är liksom tidigare viktiga beståndsdelar. De nya produkterna är denna gång en jacka i återvunnen ull och en tröja gjord från återvunna PET-flaskor.

– För oss är det självklart att vi måste tänka på hur vi konsumerar. Hög kvalitet, design som håller över tid och närproduktion i största möjliga utsträckning är grundläggande. Återvunna och återvinningsbara material i fokus är också en del av våra riktlinjer.

"Det har varit en berg och dalbana"

Än så länge utgörs sortimentet av herrkläder men även detta kommer förändras framöver.

– Det finns ett behov och en marknad för våra kläder även på damsidan. Vi har påbörjat arbetet och under nästa år kommer vi vara en aktör med produkter även för kvinnor, säger Damir.

Det har nu gått 1,5 år sedan Hajk-kvartetten tog beslutet att byta inriktning i sina liv. Att bryta upp och lämna arbeten och en etablerad och stabil tillvaro var inte helt enkelt. Men när bolaget och varumärket nu börjar få luft under vingarna är det ingen av killarna som blickar bakåt.

–  Det har varit och är något av en berg och dalbana. Men vi känner allihop en passion för det vi gör. Att vi tillsammans får skapa det här känns fantastiskt. Beslutet att starta Hajk är absolut inget vi ångrar idag, säger Damir Kunalic.

Askås önskar lycka till och vi är glada över att få vara med och bidra till Hajks inledande och kommande framgång.

Hajk använder

MARKNADER
Multi Market Manager

Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.

Askås och Google

Askås har stöd för alla relevanta möjligheter som Google idag erbjuder.

Kampanjmodul

Få överblick och hantera allt som rör kampanjer på ett effektivt och flexibelt sätt.