Sök

Sportfiskeprylar är på hugget

E-handelsbranschen ger utan tvekan möjligheter till snabb tillväxt och god lönsamhet för verksamheter som spelar sina kort rätt. Sportfiskeprylar är en Askås-kund som verkligen kan blicka tillbaka på ett framgångsrikt och intensivt 2017.

Sportfiskeprylar

E-handelsbranschen ger utan tvekan möjligheter till snabb tillväxt och god lönsamhet för verksamheter som spelar sina kort rätt. Sportfiskeprylar är en Askås-kund som verkligen kan blicka tillbaka på ett framgångsrikt och intensivt 2017.

– Vi försöker alltid vara på hugget. Vi är snabba, vi har rätt sortiment och rätt prissättning, säger vd Nicklas Jonsson.

Hösten 2016 gjorde Askås ett besök på Söders Sportfiske, den fysiska butiken som är navet och den historiska bakgrunden för e-handeln Sportfiskeprylar.

Sedan dess har mycket hänt – på flera fronter. Personalstyrkan har växt, företagets lokaler har mångdubblats i yta och försäljningen har skjutit i höjden än mer. 2016 landade omsättningen på 38 miljoner kronor. Inför 2017 sattes budget till 55 miljoner och denna ambitiösa målsättning överträffades med två miljoner kronor.

– Ja, det var ett spännande år och vi tog ett jättekliv. Idag är vi marknadsledande i vår bransch, säger Nicklas Jonsson.

En satsning som föll riktigt väl ut under fjolåret var Sportfiskeprylars egen fiske-show på Youtube. Tävlings-programmet Pike Fight producerades och sändes i två ”säsonger” och mottagandet blev över all förväntan. Företaget som sådant, produkterna och Nicklas och hans kollegor blev synliga på ett nytt och förtroendeingivande sätt.

– Det var en riktigt succé för oss med nästan en miljon tittare under de två första säsongerna, säger Nicklas.

Perch Fight planeras

Utvecklingen för Sportfiskeprylar ska fortsätta uppåt under 2018, det är självklart tanken. Det planeras för nyanställning av en riktigt vass ecommerce-manager och det kommer satsas på att bygga upp en ny flugfiske-avdelning. Man ska även fortsätta producera fiskepgrogram för Youtube. Långt gånga planer finns på att lansera en ny show – en ”spin-off” på Pike Fight. Istället för gädd-fiske blir det abborre som ska fångas.

– Ja, det stämmer. Vi kommer att producera Perch Fight under det här året. Och vi ska fortsätta satsa stort på det här. Vi jobbar tillsammans med ett produktionsbolag för att verkligen hålla en hög kvalitet.

På att göra-listan finns även en omfattande redesign av e-handeln tillsammans med Askås.

– Vi ändrar hela vår grafiska profil, nya färger och utseendet generellt. Vi ska även utveckla vår filtrering på sajten. Vi tror på ett riktigt bra 2018 också, säger Nicklas Jonsson.


www.sportfiskeprylar.se


På stora bilden syns ägarna Nicklas Jonsson och Henrik Sandahl.