Sök

Skincity ångar vidare

Skincity

Prisades som Årets Digitala Gasell av Dagens Industri

2011 gick startskottet och våren 2016 tog Skincity sitt digitala hudvårdskoncept över till Askås e-handelsplattform. Sedan dess har tillväxten accelererat och utmärkelserna har regnat ner över Mikael Kjellmans och Annica Kjellman Forsgrens expansiva företag. I veckan utsågs Skincity till Årets Digitala Gasell av Dagens Industri.

Publicerad: 2017-12-07. Text/foto: Patrik Otter

2011 gick startskottet och våren 2016 tog Skincity sitt digitala hudvårdskoncept över till Askås e-handelsplattform. Sedan dess har utvecklingen pekat ännu brantare uppåt och utmärkelserna har regnat ner över Mikael Kjellmans och Annica Kjellman Forsgrens expansiva företag. I veckan utsågs Skincity till Årets Digitala Gasell av Dagens Industri.

Bland Askås många kunder är det enkelt att hitta framgångsrika e-handlare som ligger i framkant i sina respektive branscher. Ett av de allra tydligaste exemplen på detta är Skincity.

Sedan den sansade men målmedvetna starten för sex år sedan har Skincity växt kraftigt med lönsamhet under alla år. Det har handlat om en organisk tillväxt utan externt kapital. I snart två år har Skincity drivit sin digitala hudvårdssalong, med rådgivning och försäljning, på Askås e-handelsplattform och samarbetet har fallit väl ut.

Den stora belöningen för en e-handlare är utan tvekan nöjda kunder, stabil tillväxt och god lönsamhet, något som Skincity har kunnat bocka av med allt mer eftertryck under de senaste åren.

Framgången har också kantats av fler utmärkelser under resans gång. 2016 blev man årets e-handlare på Retail Awards och samma år hyllades man för ”Årets prestation” på Nordic eCommerce Summit i Malmö.

På tisdagskvällen när Dagens Industri delades ut sina Gasell-priser i en rad olika kategorier var det dags igen. Skincity lyftes fram som Årets Digitala Gasell och grundarna Mikael Kjellman och Annica Kjellman Forsgren var på plats tillsammans med flera kollegor.

– Fantastiskt, det känns väldigt hedrande att få utmärkelsen. Det finns så många bolag med bra tillväxt som kämpar hårt, säger Mikael Kjellman och Annica Kjellman Forsgren i en kommentar.

Skincity kan se tillbaka på en fantastisk Black Friday-helg med 20 000 beställningar och kraftig tillväxt jämfört med 2016. Nu har julhandeln dragit igång på riktigt och det lär bli bra drag i webbshopen och i Skincitys lokaler i Täby.

I det längre perspektivet ingår såklart fortsatt tillväxt grundad på en genomtänkt strategi och fortsatta välvårdade relationer med kunderna. Man har även långt gångna tankar på att ta konceptet till flera marknader.

– I vår värld har vi bara börjat och vi siktar på att bli ett globalt företag, säger Mikael och Annica.

För en plattforms-leverantör betyder det mycket att ha kunder som Skincity, Desenio och andra idérika e-handlare att jobba med och för. Man efterfrågar ständigt ny funktionalitet som på sikt kan bli till nytta för alla Askås kunder.

– Från första dagen har Skincity varit en otroligt driven e-handlare och en kund med väldigt höga ambitioner och krav. Därmed har man varit med och bidragit till att vi på Askås har kunnat utveckla vår produkt och hela vårt företag i stort, säger Jonas Askås, vd på Askås I&R.

Mikael Kjellman vd Skincity
Mikael Kjellman, vd Skincity.


Jonas Askås, vd Askås I&R.