Sök

Rivstart på 2018 för Askås

Nya projekt, nya kunder och omfattande utveckling av produkter och tjänster. 2018 har rivstartat för e-handelsleverantören Askås. Stark tillväxt med god lönsamhet under fjolåret ska fortsätta även detta år, det är planen.

Nya projekt, nya kunder och omfattande utveckling av produkter och tjänster. 2018 har rivstartat för e-handelsleverantören Askås. Stark tillväxt med god lönsamhet under fjolåret ska fortsätta även detta år, det är planen.

– Nu tar vi ny fart och vi ser verkligen fram emot att spännande och händelserikt år, säger vd Jonas Askås.

Under årets första månad skrevs avtal med fem nya e-handelskunder. Dessutom har ett antal stora projekt för nya kunder sedan förra året inletts.

Det handlar exempelvis om Agria Djurförsäkringar som tog beslutet att flytta över till Askås e-handelsplattform under hösten. Agria är ytterligare ett exempel på att Askås är en attraktiv leverantör för alla typer av kunder – inte enbart för renodlade e-handelsföretag.

Agria har under drygt tio år jobbat med sin e-handel på flera
olika sätt. Dels för att distribuera marknadsföringsmaterial till sina säljare och dels för att sälja Agria-produkter till privatpersoner.

Dessutom jobbar man med Agria Breeders Club, ett lojalitetsprogram för hunduppfödare som kommer fortsätta att utvecklas tillsammans med Askås.

– E-handel är ju inte vår kärnaffär, vi har ett sortiment på omkring 50-60 artiklar som vi ska arbeta vidare med. Vi har haft en annan partner tidigare. Nu flyttar vi över till Askås för att få en modern och uppdaterad lösning, säger Öystein Berg, chef affärsutveckling på Agria.

För Askås del innebär tillskottet av Agria att ännu ett spännande och utvecklande samarbete inleds. Flera andra pågående projekt och inflöde av nya kunder kommer innebära ett behov av att vässa organisationen än mer och att nyanställningar lär fortsätta under året.

– Kraven höjs och hela branschen utvecklas ständigt. Vi behöver kontinuerligt vara aktiva för att hänga med i den här utvecklingen. Rekrytering av nya kompetenta medarbetare är en del i denna process, säger Jonas Askås.

Vi sidan av arbetet med nya och befintliga kundprojekt är det mycket fokus på den nya dataskyddsförordningen GDPR, som träder i kraft 25 maj. Den nya lagstiftningen stärker den personliga integriteten och kräver ändrat arbetssätt för alla företag som lagrar och hanterar personuppgifter på något sätt.

Askås kommer lansera en ny version av plattformen för att ge e-handelskunderna rätt verktyg att möta kraven i GDPR.

– Det här arbetet är självklart jätteviktigt för oss, både internt och som trovärdig leverantör. Vi har sedan länge haft en utvecklingsgrupp som jobbat intensivt för att vi ska kunna ge våra kunder det de behöver för att fortsätta vara framgångsrika, säger Jonas Askås.

Bildtexter: Öystein Berg, chef affärsutveckling på Agria och Askås vd Jonas Askås.