Sök

Mobilanpassning allt viktigare för bra sökresultat i Google – är din webb redo?

I dag gör Google en stor uppdatering av sina sökalgoritmer för mobila enheter och börjar lägga betydligt större vikt vid huruvida webbutiker och hemsidor är mobilanpassade eller ej. Mobilanpassade sidor kommer placeras högre upp i Googles sökresultat från mobila enheter än de som inte är det.

Exempel på responsiv design

Två tekniker för mobila besökare

En internetbutik kan vara mobilanpassad på två sätt – antingen genom att den automatiskt skalar om sig själv efter olika skärmstorlekar (så kallad responsiv design) alternativt att man har separata mobilmallar som laddar när någon besöker sidan med en smartphone. Det mesta tyder på att Google i dagsläget inte favoriserar någon av dessa tekniker men att man samtidigt uttalat att responsiv design är den långsiktiga utvecklingslinjen som förespråkas. Här kan du testa om din butik eller hemsida uppfattas som mobilvänlig av Google.

 

Allt fler besökare och kunder från mobilen

Det är dock inte bara för Googles skull en internetbutik tjänar på att mobilanpassas, utan även för besökarnas. Den mobila e-handeln ökar mycket snabbt, och som exempel kan nämnas att under tredje kvartalet 2014 gjorde 35 % av alla e-handelskonsumenter minst ett köp från en mobil enhet, vilket är en ökning med 40 % jämfört med föregående kvartal.

 

Askås hjälper dig göra bättre mobila affärer

Askås kan givetvis hjälpa dig med en omdesign av din internetbutik eller hemsida så att designen blir responsiv. Kontakta oss så diskuterar vi tillsammans hur vi på bästa sätt ger din internetbutik eller hemsida en ny modern design. Har du redan en mobilanpassad butik kan vi givetvis göra en analys av den för att se hur bra den konverterar i mobila enheter och vad man skulle kunna göra för förbättringar för ännu fler affärer!