Sök

Full fart när Winn Scandinavia satsar vidare

Askås-kunden Winn Scandinavia kan blicka tillbaka på ett intensivt och positivt år. Företagsförvärv, två nya sajter och ett intåg på den norska marknaden. Nu tar Marcus Kindbom och hans kollegor ett djupt andetag och siktar på fortsatt tillväxt.
BRL fortsätter satsningen med Askås

Askås-kunden Winn Scandinavia kan blicka tillbaka på ett intensivt, utvecklande och positivt år. Företagsförvärv, två nya sajter och ett intåg på den norska marknaden för den huvudsakliga e-handeln BRL.se. Nu tar Marcus Kindbom och hans kollegor ett djupt andetag och siktar på fortsatt tillväxt.

– Vi har hunnit med mycket det senaste året, helt klart. Och vi har kunnat genomföra alla satsningar tillsammans med Askås och samtidigt kunnat bibehålla tillväxten för verksamheten i stort, säger Marcus Kindbom, e-commerce manager på Winn Scandinavia.

Winn Scandinavia har varit kund till Askås sedan 2010. Startpunkten för bolaget hittar vi dock längre tillbaka än så. 1992 öppnades den första butiken i Örebro under namnet BRL Electronics. Fler orter och försäljningsställen följde snabbt efter. Idag finns det sju fysiska butiker under BRL Electronics flagga samt en e-handel.

Tidigt sålde man sina produkter, högkvalitativ ljudutrustning för bilen och hemmet, via postorder. Man hade även en vanlig hemsida som ett digitalt skyltfönster i ett tidigt skede. Den fullskaliga satsningen på e-handel dröjde dock till 2010 då det alltså blev Askås som fick chansen att leverera e-handelslösningen.

God utveckling

Utvecklingen online har ända sedan starten varit positiv. Men frågan är om någon period har varit så händelserik som det senaste året.

– För ganska exakt ett år sedan så genomförde vi ett förvärv där bland annat Ljudfokus.se ingick Även varumärket Dynavoice var en del av köpet och mycket av det vi gjort under året har handlat om att få igång dessa nya delar av vår verksamhet, säger Marcus Kindbom.

Sajten Ljudfokus.se med sin starka ställning inom hemmaljud fick ny kostym och lyftes in i Askås e-handelsplattform. Lanseringen genomfördes i slutet av oktober 2017.

– Det gjordes ett gediget jobb med att få till Ljudfokus på ett bra sätt. Vi har implementerat nya filtreringsfunktioner och nya sätt att exponera produkterna och resultatet blev väldigt bra känner vi.

BRL fortsätter satsningen med Askås
Christoffer, Gustav och Marcus från Winn Scandinavia på besök hos Askås representerade av Peter Smersfeldt.

Dynavoice-produkter säljer Marcus och hans kollegor delvis på både BRL.se och på Ljudfokus.se, men även på export i tolv länder. Man kände att man ville jobba mer specifikt och målinriktat med varumärket och mot denna bakgrund så började man planera för en renodlad sajt helt fokuserad på Dynavoice.

– Från början hade vi tanken att skapa en sajt riktad främst mot återförsäljare för att lyfta varumärket som sådant. Samtidigt visste vi att vi hade alla bitar på plats för att sälja direkt på Dynavoice.se. Logistiken, kunnandet, kundservicen finns i företaget och därför tog vi beslutet att även sälja produkterna direkt ifrån varumärkes-sajten.

Såväl Ljudfokus och Dynavoice, som lanserades i början av sommaren, har tagits emot väl hos ljud-entusiasterna ute i landet. Bolaget som helhet har fått en större bredd och fler kontaktytor ut mot potentiella kunder.

– Det har slagit väl ut. Vi har fått ett jättelyft rent varumärkesmässigt med Dynavoice och väldigt god respons från kunderna. Med Ljudfokus har vi nått ut till nya kunder som vi inte tidigare hade någon relation till, säger Marcus Kindbom.

Samtidigt som dessa nya delar av verksamheten tagit mycket tid har det pågått ett parallellt arbete med att fortsätta utveckla huvudsajten BRL.se. I slutet av juni lanserades en norsk version av e-handeln och denna geografiska expansion kommer ge god avkastning, inte minst på längre sikt, enligt Marcus Kindbom.

– Vi har anställt mer personal för att jobba med Norge-satsningen. Försäljningen har kommit igång bra utan att vi marknadsfört oss i någon större utsträckning än så länge. Norge blir en viktig del för företagets fortsatta tillväxt.

Nästa punkt att bocka av på listan är en redesign av BRL.se för att bibehålla den positiva utvecklingen som länge varit gällande på så väl hemsidan som i de fysiska butikerna.

– Vi planerar för en rejäl facelift med den mobila upplevelsen i fokus. Det känns väldigt bra just nu och vi står väl rustade för att fortsätta ta marknadsandelar i den här tuffa branschen, säger Marcus Kindbom.

Fakta: Winn Scandinavia

1992 öppnades den första butiken i Örebro. Idag finns fysiska butiker på sju orter runtom i landet.

1998 lanserades www.bilradiolagret.com. Efter några år ändrades namnet till www.BRL.se.

2010 blev Askås leverantör av e-handelslösningen. Sedan dess har utvecklingen online gått snabbt uppåt.

Sajter: BRL.se, Ljudfokus.se, Dynavoice,se, Sumo.se

Anställda: Winn Scandinavia sysselsätter idag ca 60 personer totalt i sina butiker och webbplatser.

"Vi har kunnat genomföra alla satsningar tillsammans med Askås och samtidigt kunnat bibehålla tillväxten för verksamheten i stort."

 Marcus Kindbom

brl.sewww.brl.se

Ljudfokus.se

www.ljudfokus.se

Dynavoice

www.dynavoice.se

www.sumo.se

www.sumo.se

Läs ett tidigare kundcase
om BRL - Klicka här