Sök

Fullt fokus på Black Friday

Ni känner till historiken vid det här laget. Black Friday och Cyber Monday - två från början amerikanska "köpfester" - har korsat Atlanten och allt mer rotat sig som begrepp och företeelser även inom svensk handel.

Askås kunder har genom vår breda och effektiva funktionalitet ypperliga möjligheter att jobba aktivt och framångsrikt under Black Friday.

Det handlar om våra olika kampanjfunktioner, vår "kommunikations-central" Sales Triggers och mycket annat.

Jonas Askås, vd för Askås I&R, har levererat bolagets e-handelsplattform till ett växande antal kunder under snart 20 år. Black Friday och Cyber Monday har dock inte "varit med" så länge.

– Jag skulle vilja säga att det varit en stigande trend som accelererat de senaste 3-4 åren, och i år ser vi nog den största satsningen på Black Friday hittills bland våra kunder, säger Jonas.

Redan på fredag förmiddag så började det hända saker hos många av Askås kunder. Och inledningsvis så tycktes det mesta rulla på bra.

– Allt ser bra ut, det är högt tryck med många besökare och bra försäljning hos många av våra kunder. Vi har bistått kunder med kampanjinställningar med mera, och har ständig övervakning på nyhetsbrevtjänster, SMS-tjänster och naturligtvis på servrar.

Hur ser du själv på denna förhållandevis nya tradition med svenska mått mätt - och vad är du själv på jakt efter?

– Jag ser det som en bra kickoff på den stundande julhandeln för B2C-kunder, efter helgen är det full fokus på julhandeln. För egen del så köps det sannolikt något tevespel som julklapp till sönerna, säger Jonas Askås.