Sök

Askås Gasellföretag för tredje året i följd

För tredje året i följd har Askås utsetts till ett av Värmlands mest snabbväxande företag av Dagens Industri. Med en tillväxt på 160% under 2012 marscherar Askås vidare i tätskiktet bland svenska specialistföretag inom e-handel. Med den största produktlansering på många år runt hörnet står företaget mycket väl rustat för ytterligare tillväxt framöver.

- Det känns alltid lika fint att få denna utmärkelse. Den är ett tydligt tecken på att vi levererar produkter och tjänster som uppskattas av våra kunder och är även en uppskattad klapp på axeln för våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb med att leverera gränslösa e-handelsupplevelser, berättar Jonas Askås, VD

Askås har växt stadigt och organiskt under många år. Idag är man 23 anställda i Säffle. Ambitionen för framtiden är att fortsätta en kontrollerad expansion där det allt annat överskuggande är att leverera de bästa produkterna och tjänsterna för komplex e-handel.

Jonas Askås säger att de trots återkommande Gasellutmärkelser faktiskt har en medveten återhållsamhet vad det gäller expansion.

- Vi hade självklart kunnat expandera i ännu snabbare takt och därmed fått högre omsättningsökning, men med risken att det hade skett på bekostnad av kvaliteten. Vi väljer istället en försiktig och eftertänksam expansion med bibehållen god lönsamhet och en ständig fokus på att leverera de bästa produkterna och tjänsterna till våra kunder.

Askås har på sin kundlista ett flertal av landets mest framgångsrika e-handelsföretag. Exempelvis Gymgrossisten, Bodystore och RUM21 som har det gemensamt att de ägs av e-handelskoncernen CDON Group. Andra snabbväxande och framgångsrika kunder är Furniturebox, Care of Carl och BRL. Även i Norge växer kundskaran stadigt. Totalt använder drygt 300 företag Askås system för e-handel.

Mindre känt är att Askås även jobbar med många myndigheter, företag och organisationer som inte har slutkonsumenten i fokus för sin e-handel. Exempelvis levererar Askås e-handelskoncept för Jordbruksverket, SKL och Svensk Travsport.

- Det finns mycket stora möjligheter för e-handel inom Business to Business. Effektiviseringsmöjligheterna är enorma med rätt lösning och kunskap. Det krävs oftast stöd för avancerade informationsflöden mellan system för att få till bra e-handel mellan företag, men i slutändan handlar det om att uppfylla en konsuments behov. Därför tror vi att e-handel mellan företag utåt sett inte ska skilja sig så mycket från e-handel riktad till slutkonsument. Vi står just nu i startgroparna för lansering av en riktigt kraftfull e-handelsplattform för B2B som vi ser mycket fram emot att lansera på marknaden, säger Jonas Askås

Hos Askås är det alltså osedvanligt bråda dagar just nu. Företaget står inför sin största produktlansering på många år. Den 30 september lanseras officiellt Askås 8 vilket är en från grunden omarbetad version av företagets välrenommerade e-handelssystem. Tyngdpunkten har lagts på användbarhet, arbetsflöden och effektivitet i det administrativa system som e-handlaren använder i sin vardag. Självklart har man också passat på att bygga nya, spännande funktioner för att öka möjligheterna för framgång inom e-handel. Dessutom kommer helt nya produktpaketeringar att presenteras där det kommer att finnas lösningar för såväl den nystartade e-handlaren som den multinationella industrikoncernen.