Sök

VP Autoparts gasar med Askås

Våren 2020 lanserades en ny e-handel med Askås som leverantör. I december gick bolaget live med en sajt för den amerikanska marknaden och i mars var det dags för lansering i Norge.
VP Autoparts och Askås

Allting började med en Volvo PV, en saknad gummilist och klassiskt entreprenörskap. Som en följd av dessa omständigheter grundades VP Autoparts. Ett företag som i dag har knappt 40 anställda i Sverige och USA och kunder över hela världen.

Våren 2020 lanserades en ny e-handel med Askås som leverantör. I december gick bolaget live med en sajt för den amerikanska marknaden och i mars var det dags för ännu en lansering av en e-handel tillsammans med partnerbolaget i Norge.

Text: Patrik Otter  Foto: VP Autoparts

Personen med den gamla Volvo PV:n och entreprenörskapet är Lennart Johansson från Fristad utanför Borås. 1986 jobbade Lennart på en gummifabrik och när han inte lyckades hitta den gummilist han behövde till sin kära bil, ja då tillverkade han den själv.

Att detta initiativ skulle komma att leda till ett marknadsledande, stabilt tillväxtföretag som 35 år senare omsätter över 70 miljoner kronor, ja det fanns knappast med i beräkningarna då. Men faktum är att precis så har det blivit.

Det var nämligen betydligt fler än Lennart som hade behov av gummilister och andra tillbehör till Volvo-bilar.

– Ja, så var det. Det visade sig finnas massor av Volvo-ägare som var på jakt efter olika detaljer som hade utgått. I början skedde handeln mest lokalt men ganska snabbt växte det, säger Yasmin Herzog, e-handelsansvarig på VP Autoparts.

Anpassad e-handelsplattform

Den första gummilisten har fått sällskap av fler än 100 000 produkter. Större delen av sortimentet riktar sig till just Volvo-ägare men även reservdelar, inredning och tillbehör för bilmodeller från Ford och General Motors ingår sedan tio år i produktutbudet

– Vi har egen produktion av Volvo-produkter här i huset och en närliggande filial för delar till amerikanska bilar. Våra inredningar till Volvo tillverkas av våra egna sömmerskor i samma material och utförande som när bilarna var nya på 1960- och 70-talet. Det gör oss helt unika och ledande på marknaden, säger Yasmin.

Onlinehandel har varit en betydande del av VP Autoparts sedan länge. För fem år sedan började företaget se sig om efter en ny modern och konkurrenskraftig plattformsleverantör. Den processen ledde så småningom fram till att Askås kontaktades och anlitades

– Vi har haft flera lösningar under åren och vi kände att det var dags att investera och satsa på en helt ny shop. Vi hade en mängd olika krav när det gäller features, betalningar, språkmöjligheter, B2B-funktioner och annat. Vi valde Askås för att systemet var väl anpassat för våra behov, säger Yasmin

Sedan lanseringen för ett år sedan har ytterligare satsningar gjorts – i synnerhet på VP Autoparts tre andra ”huvudmarknader” Tyskland, USA och Norge. En tysk språkversion av sajten finns för kunder i tyskspråkiga länder. En renodlad USA-sajt är igång sedan december och i Norge är e-handeln Jorgenrud.no igång sedan ett par månader

– Vi har en väldigt stor kundgrupp i Norge och vi samarbetar med Jörgenrud som är ett bolag som ligger väldigt nära oss.

Kunder i 70 länder

Även USA är och har varit en betydelsefull marknad för VP Autoparts. Sortimentet till USA-kunderna är nischat på Volvo-produkter

– Det visade sig tidigt att det fanns en stor efterfrågan även där och av flera skäl var det enklare att starta upp bolag. Vi finns etablerade i Charleston, South Carolina där bolagets grundare och hans fru bor

I dag säljer VP Autoparts till företag och privatpersoner över hela världen. Produkterna från Fristad skeppas till kunder i fler än 70 länder. Nu när en ny plattform är på plats och anpassade e-handelssajter finns där de stora kundgrupperna också finns är det dags att gasa ännu mer

– Ja, nu när vi lanserat i USA och Norge inleds fas 2 av projektet. Vi kommer jobba mycket med att lära oss mer om våra kunder, deras köpbeteenden och agera utifrån det. Vi kommer jobba vidare med våra sajter och göra dem ännu mer tillgängliga och anpassade efter våra kunders önskemål. Vi ser väldigt positivt på framtiden, säger Yasmin Herzog

Högkvalitativa produkter, bra kundrelationer och modern teknik borgar för att gamla, fina bilar kommer kunna fortsätta rulla på vägarna under många år framöver.

Jimmy Grimberg

"VP Autoparts var ett kul och intressant projekt att jobba med. Jag hade en rådgivande roll där jag satte mig in i deras arbetsprocesser och behov. Utifrån detta kom jag med förslag på hur dom kunde jobba med vårt system på ett så effektivt sätt som möjligt och utveckla webbshopen på bästa sätt. Det är kul att följa VP nu när dom expanderar och satsar vidare."

Jimmy Grimberg,
Lösningsarkitekt Askås

Yasmine Herzog, VP Autoparts

"Vi hade en mängd olika krav när det gäller features, betalningar, språkmöjligheter, B2B-funktioner och annat. Vi valde Askås för att systemet är väl anpassat för våra behov."

Yasmin Herzog, VP Autoparts

 

 Mer om Askås e-handelslösningar

VP Autoparts och Askås

www.vp-autoparts.se