Sök

Röyk siktar mot 100 miljoner med Askås

Röyk tar sikte mot högre konvertering och dubblad omsättning tillsammans med Askås. "Vi har kunnat halvera laddtiderna i mobil jämfört med vår tidigare leverantör, säger marknadschefen Linus Zetterlund.

Produktutveckling, kvalitet och hållbarhet i alla led och på alla tänkbara sätt. Detta är grundläggande delar av Röyk som nu planerar för kraftig tillväxt för sina ”gröna” aktivitetskläder. I februari lanserades royk.se på Askås e-handelsplattform.
– Vi siktar på dubblad omsättning till nästa år och 100 miljoner kronor inom fem år, säger marknadschefen Linus Zetterlund.

Startskottet till det som i dag är Röyk gick 2008 vid universitetet i Derby, England. Innovatören, designern och sedermera grundaren till Röyk, Yann Betros, vann första pris i innovationstävlingen Innovation for extremes. 

Hans ”bidrag” – en huvtröja för skidåkare föll juryn i smaken och detta första erkännande ledde fram till att varumärket etablerades och två år senare, 2010, grundades bolaget. Utöver huvtröjan tog det unga bolaget även fram skidstrumpor och försäljningen började långsamt ta fart.

– Vi lyckads komma in hos ett antal återförsäljare och fick därmed möjlighet att bygga upp varumärket. Fram till 2015 var Röyk dock mer av en hobby, en kul grej och vi levde varumärket, säger Linuz Zetterlund.

De två befintliga produkterna fick sällskap av ett antal plagg för användning under sommarhalvåret. Därmed hade Röyk dubblat säsongen och utökat möjligheterna till långsiktig lönsamhet.

– Ja, att gå från halvårsförsäljning till helår var ett viktigt steg för oss.

Hållbarhet på riktigt

Hållbarhetstänkandet då? Ja, det är ju något som allt fler producenter och handlare lyfter fram som en viktig pusselbit i byggandet ett modernt bolag.

I Röyks fall är känslan att hållbarheten ständigt ligger allra högst upp på dagordningen. Bolaget har varit med och brutit ny mark, bland annat när det gäller användningen av fullt komposterbara material och framförallt hur man återvänder ull som annars skulle gå till spillo.

– Det är nog inte många som vet detta, men 70 procent av svensk ull slängs eller bränns upp. Vi driver projekt med fåravelsförbundet om att skapa ny infrastruktur för hur svensk ull hanteras och tas tillvara.

Norrby Wool Sweater är den produkt där Röyk har kommit allra längst när det gäller hållbarheten.

– Den ligger på den yttersta toppen när det gäller hållbarhet och återbruk. Den är tillverkad av material som skulle ha bränts upp. Den är helt naturlig, komposterbar och den bidrar till att skapa arbetstillfällen på landsbygden.

Röyks försäljning till en början gick via ett antal återförsäljare. I dag är direktförsäljning till konsument via e-handel den klart dominerande kanalen. Utvecklingen och övergången till e-handel påskyndades av pandemin under 2020 och 2021.

– Redan 2018 hade vi börjat gå över till att sälja mer direkt till konsument. Sedan när pandemin kom fick många återförsäljare problem och vissa gick i konkurs. Detta drev på den här processen och det som kanske skulle ha tagit flera år gick nu på några veckor, säger Linus Zetterlund.

Byte till Askås e-handelsplattform

I förlängningen av denna grundläggande och snabba omställning började Röyk även se sig om efter en ny e-handelsleverantör. Bolaget hade tidigare jobbat i flera olika e-handelsplattformar, Wordpress, Abicart (Texttalk) och Shopify.

– Våren 2021 började vi titta på en leverantör som kunde erbjuda allt det vi eftersökte och i slutändan kom vi fram till att Askås var rätt val för oss. Vi behövde en partner som bland annat kunde ge oss tillgång till en användarvänlig KCO (Klarna Checkout) då detta var något som Shopify inte fixade.

Möjlighet att kombinera rabattkoder och inte minst hög prestanda och snabbhet var andra behov som Askås kunde tillgodose.

– Laddtiderna är den KPI vi har märkt störst skillnad på än så länge. Vi har kunnat halvera laddtiderna i mobil jämfört med vår tidigare leverantör, säger Linus.

Snabba kontaktvägar och ett partnerskap byggt på ett nära samarbete var andra faktorer som vägde in när Askås fick förtroendet att bli e-handelsleverantör.

– Ja, detta var också en av anledningar till att vi ville byta. Vi kände att vi behövde en stabil, svensk leverantör. En partner med hög kompetens som vi kan jobba långsiktigt med. Nu ser vi verkligen fram emot fortsättningen och vi har ett antal stora satsningar på gång när det gäller marknader och produkter, säger Linus Zetterlund.

Fotnot: Namnet Röyk är en ”förkortning” av ordet "Röj-åk" som grundaren Yann Betros använde sig av under sin tid som skidåkare i Val d’Isère.

Bilden högst upp: Yann Betros, Isabelle Persson, Linus Zetterlund och Sara Ollermark.

"Röyk är en varumärkeskund som verkligen jobbar med hållbarhet fullt ut. Bolaget är på väg in i en expansiv fas och det känns riktigt kul att vi får vara en del av deras resa."
Peter Dovlind, säljare Askås

Mer läsning

Jakobssons Möbler har flyttat till Askås

Jakobssons Möbler har flyttat till Askås

Ytterligare en e-handlare har lanserats på Askås e-handelsplattform. Det handlar om Jakobssons Möbler från Örebro som har god framtidstro för sin framtida försäljning online.
Dags för Askås 11

Dags för Askås 11

2020 lanserades Askås 10 med flera stora produktnyheter och förbättringar. Nu är det dags för ytterligare en större uppdatering.
Elekcig lanserad med Askås

Elekcig lanserad med Askås

Online-försäljning av e-cigaretter, nikotinfritt snus och alla tänkbara tillbehör är affärsidén för Eurobrands Distribution. Med Askås som leverantör lanserades nyligen sajten Elekcig och bolaget stärker därmed sin ställning på marknaden ännu mer.

Funktioner från Askås