Sök

Frontend med Jennifer och Caroline

Träffa Jennifer Nilsson och Caroline Lindström, två av Askås rutinerade frontend-utvecklare. Här berättar de om designprojektet inför lanseringen av vår kund Max Gaming 2020.
Caroline Lindström och Jennifer Nilsson

Bakom varje projekt här på Askås finns alltid våra duktiga medarbetare med kompetens inom en mängd områden. Projektledare, backend-utvecklare och vår mångsidiga frontend-avdelning jobbar ofta gemensamt när vi lanserar nya e-handelsprojekt eller utvecklar befintliga kunders sajter.

MaxGaming lanserades i början av sommaren och i och med det var ännu en e-handlare ”live” på Askås e-handelsplattform.

Vi har ”snackat” med Jennifer Nilsson och Caroline Lindström – två av Askås frontend-utvecklare som var med och tog MaxGaming-projektet i mål.

Beskriv starten för det här designprojektet. Hur började det?

– MaxGaming försåg oss med väldigt bra och välarbetade skisser från början. De hade tänkt ut de flesta vyer och element som skulle presenteras på sajten. Utifrån dessa skisser kunde vi komma igång och implementera frontend väldigt snabbt.

Designprojekt på Askås, för nya sajter och befintliga kunder kan se väldigt olika ut beroende på önskemål, funktionalitet och vilken paketering av e-handelsplattformen som är aktuell. MaxGaming är en av många e-handlare som har valt Enterprise med Askås Product Engine.

– Beslutet att välja Enterprise togs under projektets gång och vi behövde därför konvertera mallarna till den nya malluppsättningen och strukturen för Askås Product Engine och Enterprise-pakteringen.

MaxGaming är en kund som under hela resan, från första kontakten och under hela projektet, har haft högt ställda och specifika krav på slutresultatet.

– Ja, detaljerna på alla plan har varit viktiga för MaxGaming. Tekniken i Askås Enterprise är en av de delar som gör att vi kan leva upp till MaxGamings förväntningar på hastighet. Vi har verkligen lyssnat på vad kunden har efterfrågat för att kunna ge MaxGamings slutkonsumenter en så bra upplevelse som möjligt.

Ett omfattande projekt av det här slaget innebär en inspirerande utmaning för alla inblandade på Askås.

– Utmaningen har framförallt legat i att konkretisera de stora visioner MaxGaming haft. Samtidigt har vi behövt vara lyhörda och snabba i svängarna när kraven och önskemålen från kunden har förändrats. MaxGaming har alltid varit motiverade och orädda att köra sin grej så det har varit otroligt kul att jobba med dem under hela projektet.

Att trycka på knappen och lansera ett nytt projekt är alltid spännande och tillfredsställande. I MaxGamings fall var det alltså lansering innan sommaren.

– Lanseringen gick väldigt bra. Det är mycket som ska klaffa när en sådan stor sajt flyttas över från ett system till ett annat, men det följde inga större efterdyningar utan har flutit på sedan dag ett. Sedan innebär inte lanseringen att projektet tar slut. Tillsammans med MaxGaming fortsätter vi att löpande förbättra sajten och kundupplevelsen. 

Att jobba med frontend på Askås innebär att du får ta dig an projekt av olika omfattning, med skilda kravställningar och önskemål från kunderna. Varierande och inspirerande.

– Det är väldigt kul på jobbet. Ingen kund eller design är riktigt den andra lik så man hinner aldrig tröttna. Det är ju dessutom en bransch som ständigt förnyas. Man blir aldrig fullärd och det ger en drivkraft att lära sig mer och bli ännu bättre på det vi gör. Sedan har vi fantastiska kollegor och en härlig team-känsla på Askås.

Läs mer: MaxGaming mot nya rekord

Caroline Lindström och Jennifer Nilsson

"Tekniken i Askås Enterprise är en av de delar som gör att vi kan leva upp till MaxGamings förväntningar på hastighet."

Caroline Lindström
Jennifer Nilsson

Mer om Askås e-handelslösningar

Askås kund Max Gamingwww.maxgaming.se