Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Stäng

Jag är intresserad av Askås Baspaket


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Proteinbolaget och Askås

Warp speed för Proteinbolaget

Toppresultat i Core Web Vitals efter optimeringsprojekt

Hösten 2020 inleddes diskussionen. Proteinbolaget och Askås tog gemensamt beslutet om att inleda optimeringsprojektet ”Warp Speed” och målbilden var tydlig. Proteinblagets e-handelssajt skulle nå toppresultat i Core Web Vitals.

– Nu när vi har kommit i mål kan vi se att vi överträffat målsättningarna. Vi har nästan lyckats komma helt i topp och det känns otroligt bra, säger Troels Poppe på Proteinbolaget.

Publicerad: 2021-06-10

Karlskogabaserade Proteinblaget grundades av kompisarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg 2012. I början av nästa år är det således tioårsjubileum för företaget som ända sedan starten har haft en stabil tillväxt. I dag är Proteinbolaget en ledande aktör i Sverige inom kosttillskott och träningsrelaterade produkter.

Sedan 2014 har Askås varit leverantör av e-handelsplattform och samarbetet har innehållit kontinuerligt förbättringsarbete, redesign-projekt och utveckling av ny funktionalitet.

Under 2020 gick Proteinbolaget upp till Askås high end-paketering Enterprise med Askås Product Engine. En optimerad, teknisk lösning för riktigt snabb produktlistning och sökfunktionalitet.

– Uppgraderingen till Enterprise var ett viktigt steg. I samband med det kunde vi plocka ”hem” många funktioner som vi tidigare lagt ut på tredje part. Det handlar bland annat om produktrekommendationer och sök. Detta gör att vi faktiskt sparar pengar och får en mer stabil sajt, säger Troels Poppe.

Att ständigt vara uppdaterad om nyheter och förändringar i e-handelsbranschen som sådan är en grundläggande del för att bygga och bibehålla framgång. Både för Proteinbolaget och för Askås som leverantör.

Begreppet Core Web Vitals lanserades under 2020 och så småningom kom information om att de ingående kraven och parametrarna i en snar framtid skulle komma att bli en del av hur Google betygsätter och rankar webbplatser.

– Ja, i oktober gick Google ut med att Core Web Vitals skulle bli en framtida rankingfaktor. I det läget började vi benchmarka vår sajt och hittade därmed saker som kunde förbättras ytterligare.

Core Web Vitals

Core Web Vitals består av tre delar. Laddtid, respons på interaktivitet och visuell stabilitet (se faktaruta). En sajt som löser dessa tre delar väl levererar en god användarupplevelse med hög ranking av Google som följd.

Det var mot denna bakgrund som teamet på Askås och Proteinbolaget tillsammans började skissa på ett ambitiöst och omfattande optimeringsprojekt.

– Vi pratade med Askås om vad som skulle göras och hur vi skulle göra det. Det här utvecklingsprojektet har varit annorlunda på så sätt att vi kände till målet men inte exakt hur vi skulle nå dit. Det har varit ett rörligt projekt med mycket testande längs vägen, säger Troels Poppe.

Proteinbolaget och Askås
Resultaten för Proteinblaget har överträffat målsättningarna. Bilden till vänster visar "betyget" efter lanseringen. I dag är antalet godkända URL:er på Proteinbolaget 99,5 procent.

Nu har den nya sajten lanserats och i backspegeln kan vi konstatera att det är väldigt mycket som har genomförts. Vid sidan av produktlistningar och sökfunktionalitet som sköts av Askås Product Engine har Proteinbolaget.se har till stora delar fått ett helt nytt frontend – med kravställningen från Core Web Vitals som grund.

– Vår målsättning var ju att komma över 90 då det innebär att sajten blir grönmarkerad och godkänd. Vi visste att det skulle bli en utmaning då samtliga parametrar måste gå igenom. Sedan visade det sig att vi nådde 97 procent och det är ju riktigt bra.

Vid sidan av att Proteinbolagets sajt nu kommer rankas högt av Google innebär de förändringar som gjorts att deras kunder verkligen möts av en snabb och visuellt stabil sajt.

– Projektet har handlat om att lyfta användarupplevelsen och vi har redan efter vår första utvärdering sett att det har gett resultat. Vi har fler pageviews och fler kunder kommer till kassan. Att hastigheten och användarupplevelsen ger en ökad konvertering är ingen hemlighet.

Lanseringen av Proteinbolagets nya, optimerade sajt innebär såklart inte att arbetet upphör. Även fortsättningsvis kommer Troels, hans egna kollegor och teamet på Askås hela tiden ha arbetssättet i det genomförda projektet och Core Web Vitals i tankarna.

– Nu ligger vi ju riktigt bra till men vi ser det inte som att vi är färdiga. I framtiden när vi utvecklar sajten måste vi tänka på de här sakerna och vi kan inte lägga till nya script och element hur som helst. Det känns bra att vi har teamet på Askås som kommer fortsätta jobba med det här och se till att vi håller oss kvar på den här nivån, säger Troels Poppe.


Vad är Core Web Vitals


Core Web Vitals är delar av en site som på något sätt påverkar användarupplevelsen. Det handlar framförallt om laddtid, interaktivitet och visuell stabilitet. Sedan maj/juni 2021 är Core Web Vitals en del av Googles ranking-faktorer.

Largest Contentful Paint (LCP). Tiden det tar att ladda in en sidas huvudsakliga innehåll.

First Input Delay (FID). Tiden det tar från att en användare på något sätt interagerar med en sida tills webbläsaren ger en respons. 

Cumulative Layout Shift (CLS). Mått som anger nivån av icke önskvärda visuella förändringar i en sidas layout. Ju lägre CLS-värde desto mer användarvänlig är sidan.

"Det har varit ett utmanande, lärorikt och inspirerande projekt. Proteinbolaget är en väldigt medveten kund och e-handlare och de har haft en god förståelse för vad projektet faktiskt har inneburit. Att vi i teamet från Askås tillsammans med kunden nu har rott det här i land och fått ett så bra resultat känns riktigt kul.”

Caroline Lindström, frontend-utvecklare

"Nu ligger vi ju riktigt bra till men vi ser det inte som att vi är färdiga. Det känns bra att vi har teamet på Askås som kommer fortsätta jobba med det här och se till att vi håller oss kvar på den här nivån.”

Troels Poppe, e-commerce manager

Mer om Askås e-handelslösningar

Mer läsning

Lönsamma Proteinbolaget i ny kostym (2020-07-01)

Proteinbolaget har luft under vingarna (2018-11-12)


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2021-06-10, 11:01
Uppdaterad 2021-06-10, 11:01