Sök

Växjö Elektriska satsar med Askås

Det anrika belysningsföretaget Växjö Elektriska har medvind för närvarande. Bolagets bägge butiker, i Växjö och i Stockholm, går riktigt bra och nyligen lanserades den nya e-handel på Askås e-handelsplattform.

Det anrika belysningsföretaget Växjö Elektriska har medvind för närvarande. Bolagets bägge butiker, i Växjö och i Stockholm, går riktigt bra och nyligen lanserades den nya e-handel på Askås e-handelsplattform.

Trots god utveckling online så tog vd:n Johannes Nilsson och hans kollegor i höstas beslutet att byta plattformsleverantör. Marknaden inventerades och glädjande nog fastnade Växjö Elektriska för Askås.

– Vi och vår tidigare leverantör hade vuxit ifrån varandra lite. Vi behövde en dynamisk och mer flexibel lösning och Askås uppfyllde de krav vi ställde, säger Johannes.

Ett byte av e-handelsplattform är såklart en omfattande process och projektet har varit intensivt - inte minst nu under våren för att hinna klart med allt till lansering.

Onsdag 16 maj gick den nya sajten live på Askås plattform.

– Plattformsbytet var såklart ett stort steg för oss. Nu vill vi förfina vårt erbjudande online och göra det ännu smidigare och mer lustfyllt att handla hos. Vi vill leverera samma känsla och service i webbshopen som i de fysiska butikerna, säger Johannes.

Butikerna i plural är gällande sedan 2017. Det var då företaget slog upp portarna till en ny flaggskeppsbutik på Sveavägen i Stockholm. Tankeprocessen hade då pågått i tre års tid och för två år sedan påbörjades sökandet efter rätt lokal i huvudstaden.

– Det var inte helt enkelt att komma över kontraktet för den här lokalen och nu när allt har fallit på plats är vi otroligt nöjda.

I dag går det inte att ana att det tidigare bedrevs bankverksamhet i lokalen. Den påtagliga känslan är att det faktiskt sitter kompetens om belysning och inredning i väggarna - trots att det bara passerat några månader sedan öppnandet.

Johannes förklarar att företagets historik och erfarenhet på något sätt behövde byggas in i den nya lokalen för att det skulle fungera.

– Vi lade jättemycket jobb på att göra lokalen till vår. Att försöka förmedla känslan av att butiken faktiskt har legat här sedan 1944 och det tycker jag vi har lyckats bra med, säger Johannes.

E-handeln och de nu två fysiska butikerna drivs parallellt med samma grundtänkande. Johannes ser tydliga fördelar med att verka och möta kunderna i flera försäljningskanaler. Ökad synlighet, bättre service och möjligheter för konsumenterna.

– Vi ser det som att e-handeln ska binda ihop våra fysiska butiker. Ett köp i en fysisk butik inleds idag ofta på nätet och vår butikspersonal använder e-handeln som ett säljverktyg. Samtidigt står våra fysiska butiker hela tiden för en trygghet och en personlig kontakt. Den här unionen mellan de olika kanalerna är väldigt positiv, säger Johannes Nilsson.

▶ Läs ett längre kundcase om Växjö Elektriska - Klicka här

 

På bilden syns Johannes Nilsson. Fotot på väggen föreställer Johannes morfar och mormor, Börje och Gertrud Löfqvist som startade Växjö Elektriska för snart 75 år sedan.