Sök

Stark framtidstro hos e-handlarna

Stark optimism bland Sveriges e-handlare men vikande framtidstro hos fysiska butiker. Detta är en slutsats utifrån Svensk Handelsbarometer som för första gången mäter förväntningarna för e-handelsbranschen.

Den svenska e-handelsbranschen som helhet växte med 16 procent under 2017. Tillväxten har varit gällande under en lång rad år och framtiden kommer inte se annorlunda ut. Åtminstone inte om tillförsikten och optimismen hos svenska e-handlare blir verklighet.

Handelsbarometern som presenteras av Svensk handel redovisade i mars månad för första gången framtidstron hos e-handlarna specifikt. Resultatet av undersökningen är tydligt.

Optimismen är högre och stigande och hos e-handlarna jämfört med den fysiska handeln där känslan inför framtiden går i motsatt riktning.

Bland Askås växande skara av e-handelskunder är det enkelt att hitta exempel på tillväxt och framtidstro. Vi har ställt tre frågor till fyra e-handlare som använder sig av Askås e-handelsplattform. Frågorna och svaren hittar ni här nedan.

Läs mer om Handelsbarometern. Klicka här

 

Frågeställningar

 1. Hur ser ni på den framtida utvecklingen i ert företag och vad baserar ni detta på?

2. Är en positiv utveckling för e-handel förenad med en sämre utveckling i fysiska butiker eller går det att lyckas i bägge kanalerna?

3. Har ni några konkreta satsningar på gång för att fortsätta vara framgångsrika online?

 

SoffaDirekt

SoffaDirekt i Norrköping har lyckats ta allt mer plats inom ett tufft segment med hård konkurrens. Stefan Söderlund är webbansvarig på SoffaDirekt och han ser utmaningar men framförallt möjligheter inför framtiden.

1. Vi ser positivt på framtiden och har en budgeterad omsättningsökning på 45 procent för 2018. Framgången beror till stor del på en intensiv satsning på både produktutbud och resurser, men framförallt att vi aktivt arbetar med vårt varumärke och vilka värden vi kommunicerar.

2. I vårt fall har vi ingen fysisk butik i den bemärkelsen, däremot kan vi se en tydlig efterfrågan från våra kunder. Därför ingår ett showroom i våra framtidsplaner för att uppnå målen för 2019.

3. Förbättrad laddningstid, unikt och utökat produktutbud, fler samarbeten och en förbättrad leverans- och köpupplevelse.

 www.soffadirekt.se

Läs Kundcase om SoffaDirekt. Klicka här

 

Desenio

Desenio som säljer trendiga, egenproducerade posters har haft en explosionsartad positiv tillväxt de senaste åren. Nu jobbar vd:n Fredrik Palm och hans kollegor ständigt med förbättringar, expansion till nya marknader och fortsatt utveckling.

1. Vi prognosticerar fortsatt hög tillväxt även om den avtar relativt omsättningen i takt med att omsättningen ökar. Vi baserar detta på historik från de senaste två åren samt vår bedömning av potentialen i de marknader vi finns eller kommer finnas.

2. Vi bedriver idag inte någon fysisk handel, men min erfarenhet från tidigare är att man ofta uppnår synergieffekter i trafikdrivning och varumärkesbygge genom att finnas i båda kanalerna.

3. Vi fortsätter att göra mer av det som funkar, det handlar om att ständigt följa KPI:er, utvärdera, trimma och börja om igen.

 www.desenio.se

Läs Kundcase om Desenio. Klicka här

 

Modevillan 

Modevillan är ett anrikt företag som i decennier har sålt exklusiva damkläder i sin fysiska butik. På senare år har man satsat alltmer på att nå fler kunder via e-handeln och vd:n Freddie Hall ser stor potential till tillväxt i och med satsningen online.

1. På 1-2 år kommer vi ligga kvar på nuvarande totala försäljning där den fysiska butiken går ner en aning till förmån för e-handel. Men eftersom e-handeln har en större tillväxtpotential så kommer det i förlängningen bli en omsättningsökning.

Vi ser ett ändrat köpbeteende med färre besök i butiken och för oss med väldigt aktiva säljare är det en aning problematiskt då vi ofta lyckades sälja något till kunden vid varje besök. Order via e-handeln har också ett lägre snitt än för butik.

2. Eftersom vi har haft en enda fristående butik stod vi inför två val – antingen öppna fler butiker eller satsa online. För oss var valet självklart då vi inte behöver satsa lika mycket i kapital samt nyttja alla resurser in-house.

3. Att öka i omsättning är inte så svårt men att bibehålla marginaler är svårare och det är av yttersta vikt. Hellre växer vi långsammare och är lönsamma än att ”rabattera” bort oss. Vi jobbar även med unika varumärken där prisjämförelser är svårare. Jag tror det finns stor potential för oss att växa online med vårt unika sortiment.

www.modevillan.se

Läs Kundcase om Modevillan. Klicka här

 

SmartaSaker

Ella Stemme och hennes kollegor på SmartaSaker driver både e-handel och butik på ett mycket framgångsrikt sätt. Deras sortiment är fyllt av användbara produkter med genomtänkt design och form.

1. Utvecklingen ser mycket positiv ut. Vi växer med 25-30 procent årligen och räknar med  att kunna göra det ytterligare en tid framöver. Tillväxten är en följd av ständiga förbättringar i vårt erbjudande och hur det presenteras till våra kunder.

2. Vi driver endast en fysisk butik och den går otroligt bra. Vi har just nu inga planer på att öppna ytterligare butiker. Jag tror dock inte att lyckad e-handel är på bekostnad av den fysiska handeln, det går att lyckas med båda, men det är viktigt att placeringen av den fysiska handeln är helt rätt.

3. Vi planerar att fortsätta utveckla vårt digitala erbjudande, vi förbättrar vår logistik och vi kommer översätta sidan till engelska.

www.smartasaker.se

Läs Kundcase om SmartaSaker. Klicka här