Sök

Rekord under Black Weekend för SoffaDirekt

Långsiktigt varumärkesbyggande och tydligt fokus på att få in fler kunder. SoffaDirekt har jobbat målmedvetet det senaste året och när Black Weekend nu summeras syns effekterna . Trafikrekord på sajten och ett massivt försäljningsrekord under perioden.
SoffaDirekt slog rekord under Black Friday

Långsiktigt varumärkesbyggande och tydligt fokus på att få in fler kunder. SoffaDirekt har jobbat målmedvetet det senaste året och när Black Weekend nu summeras syns effekterna av satsningarna. Trafikrekord på sajten och ett massivt försäljningsrekord under perioden.

 – Det känns fantastiskt kul. Vi hade högt uppsatta mål som vi har lyckats överträffa, säger Stefan Söderlund.

170 procent upp i november och 230 procents försäljningsökning under den gångna helgen. Norrköpingsbaserade möbelhandlaren SoffaDirekt har definitivt lyckats med sin satsning på årets Black Friday.

Avstampet mot framgångarna 2018 tog SoffaDirekt redan efter fjolårets Black Friday. Känslan var att ”köpfesten” då etablerade sig fullt ut hos de svenska konsumenterna.

– Ja, så var det. Black Friday anammades verkligen i Sverige förra året. Och vi kände att vi hade möjligheter att göra någonting bra inför 2018, säger Stefan Söderlund som är E-commerce Manager på SoffaDirekt.

Det gångna året har man flyttat fram sina positioner gentemot konkurrenterna. Man har satsat rejält på att öka sin synlighet och det har gett resultat.

– Vi har byggt vårt varumärke strategiskt och vi har lagt resurser på att få in mer trafik till sajten och skapa ett större kundunderlag. Vi drog igång vår kampanj på torsdag eftermiddag och avslutade på tisdag morgon.

Optimeringar av sajten

SoffaDirekts kunder möttes av en sajt som verkligen andades Black Friday. Innehållet hade strukturerats om och trafiken styrdes om till speciella kampanjsidor.

– Vi fick ett väldigt bra utfall på dom nya kampanjsidor vi hade skapat. Hela kampanjperioden gick riktigt bra. Något förvånande var det söndagen som var vår bästa dag med försäljningsrekord och rekord i trafik på sajten, säger Stefan Söderlund.

Trots det intensiva trycket på soffadirekt.se under helgen har man inte råkat ut för några störningar eller avbrott. En bidragande orsak till detta är de optimeringar som har gjorts tillsammans med Askås som en del i förberedelserna.

– Allt har fungerat jättebra och samarbetet med Simon och Peter på Askås har varit perfekt.

SoffaDirekt hade budgeterat för en försäljningsökning på 45 procent under november. När man nu kommer landa på omkring 170 procent upp jämfört med 2017 så innebär det utan tvekan att tillväxten på helåret också överträffar förväntningarna.

Stefan Söderlund slår fast att SoffaDirekt står väl rustat för fortsatt satsning inför 2019.

– Så är det absolut, vi är inte nöjda med det här. Vi har ännu högre målsättning inför nästa år. Vi anställer ny personal och bygger ut och förbättrar vår organisation, säger Stefan Söderlund.

Stora bilden: Stefan Söderlund och vd:n Roberto Mazarella.

Läs ett längre kundcase om SoffaDirekt. Klicka här.