Sök

Nu siktar vi på ett ännu bättre 2017

Askås I&R är ett företag med en lång och karaktärsbyggande historik i bagaget. Redan 1997 så grundades bolaget och således blir 2017 ett spännande jubileumsår. Askås vd och grundare Jonas Askås har inget emot att minnas tillbaka på det som varit, på den resa som genomförts under snart två decennier. Men det är dock med blicken riktad framåt som han och bolaget går in i nästa år.

Det har onekligen varit ett händelserikt år för oss. Vi har genomfört en rad stora och mindre projekt både åt kunder som varit med oss sedan tidigare och kunder som vi haft äran att få börja arbeta med under året. Det är och har varit fantastiskt kul att samarbeta med nya kunder som Skincity och Efva Attling naturligtvis, och att genomföra nya projekt tillsammans med många av våra kunder som har en fin utveckling, säger Jonas.

Mot Askås 9

Ur ett produktperspektiv har Askås som alltid lagt mycket energi och kraft på att utveckla e-handelsplattformen. Bland annat har vi i bakgrunden byggt om strukturen på vår Kassa/Checkout och under 2017 kommer vi att gå ut publikt med en uppdatering av vår standardiserade Kassa – något som kommer möjliggöra ännu fler och enklare anpassningar av Kassan för våra kunder. Utveckling av struktur och funktion för Mina Sidor kommer också märkas under det kommande året.

– Vi har optimerat och förbättrat en rad funktioner och därmed lagt grunden för vad som så småningom kommer bli Askås 9. Under året har vi också arbetat med spännande partnerskap och uppgraderingar av våra integrationer, bland annat med Klarna där vi som en av de första integrerat med Klarna Checkout Global. Partnerskap med Arvato har också inletts och en integration med Qliro Checkout finns. Nostos, Budbees och Loop54's produkter finns nu alla tillgängliga via Askås, säger Jonas.

För e-handelsbranschen i stort har som bekant hjulen snurrat på snabbare än någonsin tidigare under 2017. Det händer spännande saker inom samtliga områden. Säkerhet, betalningslösningar och inte minst logistik och leverans.

– Vi bevakar naturligtvis vad som händer, hur vi skall utveckla vår plattform och vilka partners våra kunder är intresserade av att arbeta med. Budbee är ju exempelvis en spännande aktör inom logistik. Sedan jobbar vi också med egen utveckling och vi har ambitionen att komma med flera intressanta nyheter under 2017.

Framgångar
Det tydligaste kvittot på att Askås levererar en bra produkt är självklart att så många av kunderna utvecklats positivt. Sådana exempel fanns det gott om under året.

– Vi gillar ju att vinna förstås, det känns mycket bra. Flera av våra kunder har en otrolig utveckling och de belönas med priser. Vi gläds mycket åt detta och inser att utan våra kunders framgång, ingen framgång för Askås. 

Nästa år är det jubileum för företaget. Hur ser du tillbaka på den tid som varit?

– Det har gått över 20 år - mer än halva min livstid. På den tiden surfade vi med en hastighet av 28,8 Kbit. Idag får väl 100 Mbit anses vara standard, 3 472 gånger så fort. Riktigt så mycket snabbare arbetar vi kanske inte idag, men många projekt har genomförts och utvecklingen har verkligen gått framåt sedan starten. Det blir intressant att se var e-handeln är om ytterligare 20 år. 

Vi lägger alldeles strax 2016 till arkivet. Nyårslöfte inför nästa år kanske?

– Jag brukar inte ge nyårslöften, bara sätta nya mål. Ett mål för Askås är att växa ytterligare för att få möjlighet att göra ännu bättre projekt, att lansera ytterligare produkter för våra kunder. Och bli mer mobila - utan att säga för mycket. Årets mål personligen är att genomföra Ironman på heldistans i Kalmar i augusti, säger Jonas Askås.