Sök

Flygande start för Astrid Lindgrens Värld

Astrid Lindgrens Värld

Allt fler kunder vänder sig till Askås för att ta sin e-handel till nästa nivå. Under hösten har en ny e-handel för Astrid Lindgrens Värld lanserats och starten har varit synnerligen lyckosam.
– Vi är jättenöjda och tror på en väldigt stark utveckling under nästa år, säger Emma Brännabo, e-handelsansvarig på Astrid Lindgrens Värld.

Publicerad: 2017-11-28. Text: Patrik Otter -  Foto: Örjan Karlsson/Astrid Lindgrens Värld

2017 har varit ett år då mängder med etablerade e-handlare liksom helt nystartade bolag har blivit en del av Askås växande kundkatalog. Alla nya kunder är såklart lika välkomna och vi jobbar ständigt för att hjälpa alla e-handlarna till framgång.

Astrid Lindgrens Värld är en av de kunder som tillkommit under året och nyligen så lanserades det minst sagt välkända varumärket sin nya webbshop på Askås plattform.

Emma Brännabo har varit projektledare och idag är hon ansvarig för e-handelsverksamheten hos Astrid Lindgrens Värld.

– Jag blev anställd våren 2016 och ganska snabbt påbörjade vi en diskussion om att byta e-handelsplattform. Redan då hade vi en bra utveckling och kände att vi behövde hitta något nytt för att kunna hantera den fortsatta tillväxten, berättar hon.

Mot den bakgrunden började Emma och hennes kollegor undersöka vilka tänkbara alternativ som fanns där ute. I november 2016 togs den första kontakten med Askås och ett drygt halvår senare fattades det ett beslut om att inleda ett samarbete.  

– Askås levererade allt det vi efterfrågade. Det handlade bland annat om hur vi ville bygga e-handeln layoutmässigt och om behov av responsiv design. Sedan upplevde vi att webbadmin gav oss bra möjligheter att själva arbeta med shopen. Även retur- och reklamationshanteringen var delar som vi kände skulle förbättras i Askås plattform.

För en månad sedan lanserades den nya e-handel för Astrid Lindgrens Värld. Den positiva utvecklingskurvan har sedan dess börjat stiga ännu brantare uppåt.

Det egna varumärket är självklart viktigt att vårda för alla e-handlare. För Astrid Lindgrens Värld är detta något som prioriteras högre än någonting annat. Tillväxt och ökad försäljning får inte ske på ett sätt som riskerar att drabba varumärkets integritet.

Black Friday-helgen har ju nyss passerats och även i detta fall gick Astrid Lindgrens Värld sin egen väg till viss del. Man använde sig inte av begreppet Black Friday överhuvudtaget och det handlade inte om några enorma rabatter.

Trots den jämförelsevis ganska återhållsamma kampanjen under det gångna veckoslutet så var det bra tryck i webbshopen, inte minst under fredagen.

– Det är såklart jättekul att allt fler kunder handlar av oss. Och vi har jättemycket idéer om hur vi kan nå ännu fler under nästa år. Vi tror verkligen på en positiv utveckling framöver, säger Emma Brännabo.

Från Askås sida är synen på Astrid Lindgrens Värld som kund och det nu pågående samarbetet minst lika positiv som från småländskt håll.

– Vi kan konstatera att intresset för Askås som leverantör ökar allt mer där ute bland svenska e-handlare. Och att få möjlighet att jobba med Astrid Lindgrens Värld har varit och är fortsatt inspirerande och roligt för oss allihop här på Askås, säger Patrik Otter, kommunikatör på Askås I&R.