Sök

Desenio erövrar världen med Askås

Desenios resa tog sin början 2010. Det var då som Martin och Helena Blomqvist startade sitt företag utifrån ett behov som dök upp i deras gemensamma vardag. De ville få till en behagligare och mer effektiv akustik i sitt nybyggda hus och eftersökte estetiskt tilltalande ljudabsorbenter. Utbudet på marknaden kunde dock inte möta Martin och Helenas specifika krav och mot denna bakgrund så tog Desenio sina första steg in på marknaden.

Verksamheten breddades tidigt när man började sälja canvas-konst. 2014 så renodlades utbudet ytterligare då företaget helt och full började fokusera på posters med tillhörande ramar. Denna ”nisch” har varit konstant sedan dess och utvecklingen har varit minst sagt god.

2015 gick spikrakt uppåt och omsättningen nådde upp till knappt 32 miljoner kronor med god lönsamhet. Tillväxten under fjolåret, 2016, fortsatte. Frågan är om inte expansionen, så som den avspeglas i bokslutet, är snudd på unik i e-handelsbranschen just nu. En tredubbling av omsättningen till 99,5 miljoner samtidigt som Desenio lyckades bibehålla vinstmarginalen intakt.

Fredrik Palm, som rekryterades till vd-posten under fjolåret, har själv inte varit med om en motsvarande utveckling tidigare. Trots erfarenheter från synnerligen lyckosamma företag som Lekmer, Tretti och Rum21 sticker Desenios tillväxt ut.

– Visst har jag varit med i företag där vi växt kraftigt år efter år. Men att samtidigt behålla lönsamheten på samma nivå, som var fallet med Desenio i fjol, det är betydligt mer ovanligt, säger Fredrik Palm.

Satsningen framåt och uppåt fortsätter för Desenio. Tillväxten har inte mattats av under första kvartalet i år och utsikterna är minst sagt ljusa. Fjolåret innehöll intåg på en lång rad nya marknader och idag levererar Desenio sina produkter till kunder över stora delar av världen. Landspecifika sajter finns idag i nio olika länder och fler är på gång.

Att ta klivet in i länder är något som vi på Askås, genom vår e-handelsplattform, ständigt försöker förenkla för våra kunder. Att Desenio lyckats etablera sig med egna sajter i nio länder under en i sammanhanget kort tid är ett kvitto på att vår plattform gör detta möjligt.

– Vårt nära samarbete med teamet på Askås i kombination med Askås e-handelsplattform, möjliggör snabb utrullning av nya landsanpassade sajter, säger Fredrik Palm.

Expansionen till nya marknader är alltså en tydlig ingrediens i Desenios framgångsrecept. Att värna relationen till kunderna och hela tiden förbättra e-handelsupplevelsen för konsumenterna är en annan vital beståndsdel där det läggs rejält med fokus.

Tillsammans med oss på Askås jobbar Desenio hela tiden aktivt med ny funktionalitet för att skapa flexibilitet, interaktivitet och en smidig upplevelse för sina kunder. Exakt vad nyheterna består i vill Fredrik Palm inte avslöja ännu. Men det handlar om spännande funktioner som bland annat hjälper kunderna när de handlar ifrån Desenio.

– Vi lyssnar på vår målgrupp och försöker ständigt inspirera och hjälpa våra kunder med sin heminredning, fortsätter Fredrik.

Hur en motsvarande tillbakablickande artikel kommer att se ut våren 2018 går såklart inte att förutspå i detalj. Men Fredrik Palm planerar fortsatt kraftig tillväxt under lönsamhet.

– Givet historiken har vi en fortsatt aggressiv tillväxtplan framåt som vi jobbar stenhårt för att följa. E-handel och all retail är tufft, mycket sitter i detaljerna och genomförandet. Dessutom startar man från noll varje morgon, avslutar Fredrik.

▶ Besök Desenios e-handel - www.desenio.se