Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

VFO vill fortsätta
växa i butik och online

VFO

Starka varumärken och hög kvalitet kombinerat med priser som ingen annan kan matcha. VFO, Vingåkers Factory Outlet, har sedan 1997 varit en stark kraft att räkna med i klädbranschen. I framtidsplanen finns fortsatt tillväxt och lönsamhet självklart med. Inte minst inom e-handeln där Askås är samarbetspartner sedan många år.

Publicerad: 2017-06-23. Text och foto: Patrik Otter

Kläder och konfektion har varit en del av Vingåkers identitet i flera generationer. Idag och sedan 1997 finns VFO, Vingåkers Factory Outlet, inhyst i lokalerna. Säljytan är för närvarande omkring 7000 kvadratmeter. Blickar vi ända tillbaka till 1938 så hittar vi startpunkten för den konfektionsfabrik som under decennier var en av kommunens absolut största arbetsgivare.

Slutet för konfektionstillverkningen kom att bli en öppning när nästa kapitel började skrivas. 1997 så grundades Vingåkers Factory Outlet och året därefter stängde fabriken.

– Vingåker hade en av Europas största och modernaste konfektionsfabriker men 1998 tog alltså den epoken slut. Då försvann sömmerskorna och fabrikslokalen blev tom och det innebar att expansionen tog fart för VFO, berättar Richard Eriksson, vd och grundare av Vingåkers Factory Outlet.

Under årens lopp har omsättningen stigit, sortimentet breddats och antalet anställda utökats. Verksamheten har i flera steg växt i de omfattande lokalytorna, från 600 kvadratmeter i början till att i dag ha en säljyta utspridd på 7000 kvadratmeter.

– Vi har växt för varje år som gått och VFO har faktiskt varit lönsamt från dag 1. Det senaste verksamhetsåret kommer ge en omsättning på 200 miljoner kronor, säger Richard Eriksson.

VFO har sedan starten varit en äkta outlet med allt vad det innebär. Varumärket Tiger of Sweden och kostymförsäljningen har hela tiden fungerat som ett tryggt och starkt draglok. 2003 såldes visserligen Tiger till IC Group men kopplingen är ändå tydlig och stark i och med att även VFO är ett dotterbolag inom koncernen. Kostymförsäljningen som helhet är fortfarande en synnerligen stadig grund för VFO.

– Vi är störst i Norden på kostymer med omkring 70 storlekar. Men vi är såklart mycket bredare än så med märkeskläder av hög kvalitet och låga priser till hela familjen. Affärsidén, från starten var att sälja egna och andras märkesplagg till priser som ligger 40 eller 60 procent lägre än ordinarie priser. Detta koncept är gällande även idag, säger Richard Eriksson.

Den fysiska försäljningen är utan tvekan VFO:s stora inkomstkälla och så kommer det sannolikt att vara under lång tid framöver. Men även e-handeln utvecklas positivt och 40 miljoner i försäljning det gångna året innebär att VFO är en aktör att ta på allvar också i online-världen. Målsättningen för e-handel är självklart att utveckla, förbättra och därmed fortsätta växa.

– Potentialen finns utan tvekan även om det är hård konkurrens där ute. Fortsätter den här utvecklingen behöver vi bli ännu bättre, vi måste jobba med de tekniska detaljerna och förenkla och vässa nätsajten hela tiden. Som jag ser det behöver vi samarbeta intimt med externa experter och inte minst med Askås som leverantör.

Askås e-handelsplattform har legat till grund för VFO:s e-handelsutveckling sedan 2012.

– Självklart blir man lite otålig ibland och vill att saker ska hända snabbt. Samtidigt har vi ett bra förhållande till Askås och man får alltid ett gott bemötande vid våra kontakter, säger Richard.

Denna goda relation kommer förhoppningsvis att leda till en fortsatt positiv utveckling för verksamheten i Vingåker.

Vi har ett bra förhållande till Askås och man får alltid ett gott bemötande vid våra kontakter"

Richard Eriksson, vd

www.vfo.se
www.vfo.se