Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Skincity vill ut i världen tillsammans med Askås

Utsedda till Årets e-handlare, mångdubblad omsättning på några få år och egentligen gott om anledningar att känna sig rätt så nöjda. Det var i detta läge som Skincity började fundera på att skifta e-handelsplattform och valet föll på Askås. 
   – Vi vill hela tiden mer, vi vill utvecklas och känslan är att Askås är ett företag med samma inställning, säger Skincitys vd Mikael Kjellman.

Publicerad: 2016-06-15. Text och foto: Patrik Otter

2011, en villa i Stockholmsförorten Täby. I gästrummet så har Mikael Kjellman och Annica Forsgren precis börjat sälja hudvårds- och skönhetsprodukter online. De hade gjorts sig av med den tidigare gemensamma villan för att få ihop kapital till att sjösätta sin gemensamma idé som de trodde så starkt på.
Externa pengar var inte aktuellt att plocka in. Mikael hade på 00-talet varit med om att starta e-handelsbolag med utomstående finansiärer och finanskrisen 2008 ledde så småningom fram till att den ”butiken” fick slå igen.

– Det var ju en ryggsäck jag hade med mig när vi startade. Den här gången skulle vi inte vara beroende av riskkapital.
Sedan dess har utvecklingskurvan gått stadigt och brant uppåt för Skincity, det var tydligt att affärsidén hade bärkraft, potential och rätt timing.

2012 så började Mikael och Annica anställa personal. Gästrummet hemma i bostaden räckte såklart inte till särskilt länge och man flyttade ut till nya lokaler i Näsbypark i Täby.

Personalstyrkan fortsatte att växa och omsättningen ökade från månad till månad, år till år.

– Vi har hela tiden haft svarta siffror och det är något vi är stolta över. Vi insåg så småningom också att vi inte kunde vara kvar i Näsbypark och i april 2014 flyttade vi till de lokaler vi har idag, säger Mikael Kjellman.
2015, förra året, blev ett otroligt intensivt år för Skincity. Omsättningen fortsatte att öka och verksamheten bredde ut sig över fler våningsplan.
– Fjolåret blev ju något av det stora genombrottet för oss. Vi gick från att vara ett litet företag till ett medelstort företag.


Våren 2016 så utsågs Skincity till Årets e-handlare i Sverige.Att mot denna bakgrund och i detta skede av företagets utveckling genomföra ett byte av e-handelsplattform skulle kunna ses som oväntat, ja kanske till och med märkligt.
Mikael Kjellman ser det inte alls på det sättet. Han beskriver åtgärden som nödvändig och naturlig i relation till Skincitys värderingar och ambitioner.

– Vi började fundera på en ny plattform redan i början av 2015 och grunden till detta låg i vårt hudtest. Vi vill få till mer funktionalitet och en bättre kundupplevelse. Jag tror att detta genomsyrar vår verksamhet, vi är ambitiösa och vi vill fortsätta utvecklas. Vi är bara i början ännu, säger Kjellman.

Ronja Tamdjidi paketerar produkter för snabb leverans till kund.

Rådgivning och kompetens har sedan starten varit en avgörande ingrediens i Skincitys framgångsrecept. Ett stort antal hudterapeuter är anställda i företaget och deras arbetsmiljö och möjligheter att tillgodose kundernas behov och önskemål har förbättrats i och med att Askås blivit en del av ekvationen.
– Vi ville ha vårt online-hudtest som en separat plattform och vi skannade marknaden för att se vilka som kunde erbjuda detta. När vi träffade Askås så sa man att ”vi gör gärna allt, vi kan bygga en separat applikation och integrera den mot systemet”. Jag tror jag kände att här hade vi en partner som såg på saker på samma sätt som vi gjorde.

Michaela Brolin och Johanna Tarning är två av Skincitys många hudterapeuter.

Våren 2016 så genomfördes arbetet med migrera Skincity in i Askås-världen.
Det har varit påfrestande och ibland även frustrerande.

– I ett sådant här omfattande och intensivt projekt så ställs man inför stora utmaningar. Men vi har haft en god relation under hela projektet och därmed är förutsättningarna  inför framtiden väldigt goda. Vi gillar verkligen e-handelsplattformen och vi ska fortsätta växa med Askås.

Mikael Kjellman och Annica Forsgren bor kvar i villan ”en hundpromenad från jobbet”, som Mikael uttrycker det.

Gästrummet, ja det är nuförtiden ”bara” ett gästrum.


”Vi gillar verkligen e-handelsplattformen och vi vill fortsätta växa med Askås”

Mikael Kjellman, vd

 

”Vi vet att vi har ett koncept som fungerar internationellt”

Annica Forsgren, grundare

 

Besök Skincity