Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Petworld och Askås
har tagit täten i Norge 

Sommaren 2012 så lanserade Petworld sin nya webshop på Askås e-handelsplattform. Då hade företaget i Tyristrand på den norska landsbygden existerat i ett par år redan.
  – Vi ställdes inför ett val, vi behövde utveckla oss och vi har inte ångrat att vi valde att jobba med Askås, säger Jan-Erik Hagen, vd för Petworld.

Publicerad: 2016-06-15. Text och foto: Patrik Otter

Som så många andra e-handlare så har Petworld växt långsamt, stadigt och organiskt. Bolaget har hela tiden varit placerat i Tyristrand, en knapp timmes bilresa väster om Oslo på den idylliska norska landsbygden.
  Omgivningen är Jan-Erik Hagens barndomsmiljö och som vd för Petworld så finns det inga planer på några förändringar av lokaliseringen.
   –  Nej, det fungerar väldigt bra. Logistikmässigt så är det här lika bra som om vi skulle ligga mitt inne i Oslo, så här blir vi kvar, säger Hagen.

Jan Erik Hagen på sitt kontor i Tyristrand på den norska landsbygden.

Samtidigt som det har varit stabilt och lugnt när det gäller företagets geografiska placering så har det hänt desto mer sedan starten i fråga om mycket annat. Sortimentet har breddats rejält, antalet kunder har mångdubblats och omsättningen lika så.
   – Vi omsätter idag omkring 15 miljoner kronor och det har växt varje år, säger Jan Erik Hagen.

Petworlds affärsidé är att sälja mat och tillbehör till en lång rad olika typer av husdjur. På lagret så finns det produkter för akvariefiskar, gnagare, fåglar och reptiler. De två absolut största områdena är dock katter och framförallt mat och tillbehör för hundar.
    – Hundägarna är villiga att lägga mycket pengar på sina husdjur. Det är framförallt dem som gör att det fungerar så bra för oss.

Trots fler aktörer och en hårdnande konkurrens så så är Petworld nummer ett på den norska e-handelsmarknaden. Jan Erik Hagen ser samarbetet med Askås som en starkt bidragande faktor till att man har lyckats dra ifrån konkurrenterna och hålla avståndet under de senaste åren.
    – När vi bytte så var det för att kunna ta nästa steg och Askås hade många lösningar som vi behövde. För att nå framgång som e-handlare så är det viktigt att man knyter till sig ”flinke” människor. Jag känner att det var avgörande för vår framgång när vi valde att jobba med Askås.


Jan Erik tror även på en fortsatt god utveckling för företaget, även om tillväxtkurvan har börjat plana ut något. Det finns dock massor att jobba vidare med när det handlar om e-handel på den norska marknaden, menar han. I Sverige så har utvecklingen nått mycket längre och när Norge väl följer efter så kommer Petworld, tillsammans med Askås, att vara förberedda att skörda frukterna av detta.
   – Det är ingen tvekan om att det finns en ljus framtid och potential att växa ännu mer. Vi har nått en bra position och vi är redo att ta nya steg uppåt, säger Jan Erik Hagen.

  Vi på Askås hänger väldigt gärna med på denna härliga resa.

 

Jag känner att det var avgörande för vår framgång när vi valde att jobba med Askås”

Jan-Erik Hagen, vd

 

Besök Skincity