Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Erfarenhet, kvalitet och kunnande
i fokus när Modevillan ska växa vidare



Branscherfarenhet sedan 1980 och en fantastisk kännedom och omtanke om sina kunder. På denna stabila grund ska Modevillan tillsammans med oss på Askås växa online. Strax innan julen 2016 lanserades den nya webbshopen och målsättningen är tydlig.
– Vi ska behålla försäljningen i butik och samtidigt dubblera på nätet, säger Modevillans vd Freddie Hall.

Publicerad: 2017-02-20. Text och foto: Patrik Otter

Allt tog sin början 1980 i trakterna av Tyresö. 50 kvadratmeter ovanpå en kiosk, det var second hand-kläder och en start i relativt lugnt takt. Sedan dess har mycket hänt - väldigt mycket. Modevillan är idag ett starkt varumärke som andas exklusivitet och högsta kvalitet.

– 1994 köpte min mor och far det här huset, det hette Gudö Matthus på den tiden och från början hade det varit Konsum-butik här, berättar Freddie Hall som är andra generationen i ledningen för den expansiva verksamheten.

Sedan inledningen för snart fyra decennier sedan har som sagt företaget förändrats på de flesta sätt. Second hand-kläderna försvann ur sortimentet efter bara några år och målmedvetet har sedan Modevillan byggt upp goda och långsiktiga relationer med målgruppen.

Den nära relationen med kunderna har funnits där egentligen ända sedan starten. Freddie Hall minns tillbaka till den tid då han, bara 12-13 år gammal, hade ansvaret för att skapa och underhålla ett register över kunderna.

– Ja, det stämmer. Jag började sköta om detta väldigt tidigt på min Commodore 64. Så redan då jobbade vi alltså med medlemskap och kundklubb för att komma nära kunderna. Vi har faktiskt ett antal kunder som har varit med ända sedan min mor Britt-Marie drog igång verksamheten 1980.


Vd Freddie Hall och butikschef Sofie Håkansson tror starkt framtiden för Modevillan.

Butiksförsäljningen har alltid bedrivits med ett utpräglat servicetänkande, omtanke om kunden och med ett personligt anpassat bemötande. Målgruppen - kvinnan mitt i livet - ska kunna träda in i Modevillans värld och vara säker på att hon tas om hand på bästa sätt. Hon ska kunna känna att hon lämnar butiken med vetskapen att hon inte behöver vända sig någon annanstans.

– Man ska kunna komma in till oss, ställa sig på golvet och be om att bli klädd. Många av våra kunder vill handla mer vid färre tillfällen och här hos oss får du den möjligheten, säger Freddie.

Kunderna kan också känna sig trygga i att alla kläder som Modevillan säljer är kvalitativa, trendiga och utvalda med känsla. Modevillans personal, med Freddie och hans sambo Sofie Håkansson i spetsen, plockar godbitarna ur det enorma utbud som finns.

– Även Britt-Marie med sin erfarenhet är fortfarande väldigt involverad i inköp. Vi gör verkligen jobbet när det gäller detta, ett genomtänkt urval som våra kunder verkligen kan känna sig trygga med, berättar Freddie.

 E-handelsresan för Modevillan startade på allvar tidigt 2016. Det var då man lanserades sin nya webbshop med ambitionen att nå ut till fler kunder och geografiska områden. Redan tidigt på denna resa kändes det inte riktigt rätt, enligt Freddie och hans kollegor. Den reskamrat och plattformsleverantör man hade valt från början levde inte upp till förväntningarna.

– Tyvärr blev det så. Och är magkänslan inte riktigt rätt är det bättre att ompröva beslutet tidigt och det var därför vi efter sommaren började se oss om efter en ny samarbetspartner.

 Att detta omtag kom att mynna ut i att vi på Askås fick förtroendet att ta Modevillan vidare på online-resan är vi självklart väldigt glada för. Freddie lyfter fram erfarenhet, funktionalitet och framgångsrika kunder som avgörande när man tog beslutet att ”flytta” till Värmland.

 – Vi såg verkligen över vad det fanns för valmöjligheter och Askås gav oss en bra känsla på flera sätt. Ni är tydliga med vilka funktioner ni levererar, ni har riktigt bra referenser och sedan är det för oss ingen nackdel att ni är en aktör som finns ute i landet. Det inger ett förtroende på något sätt, säger Freddie.

Modevillan jobbar nu i en lösning där e-handel och butiken fungerar tillsammans på flera sätt. Gemensam lagerhantering, ett gemensamt bonus-system som hanteras både digitalt och i butiken. Man har även full överblick över hur försäljningen fördelar sig i de olika kanalerna.

– Detta är viktigt för oss. Att vi ska kunna se dimensionerna och få tydlig statistik på hur mycket vi säljer på nätet och butik. Det har vi nu fått möjligheter till.

 Framtiden då - vad vill Modevillan med sin e-handelssatsning. Varför har man inte nöjt sig med att enbart fokusera på den framgångsrika butiksförsäljningen?

 – Det finns ju en begränsning rent fysiskt i butiken där vi idag omsätter omkring 25 miljoner kronor. Vår nya försäljningskanal blir nätet och jag hoppas kunna dubblera försäljningen online men ändå hålla omsättningen här i butiken.

Det råder heller ingen tvekan om att Modevillan vill använda sig av sin erfarenhet och sina goda kundrelationer även online. Man har redan nu ett liknande tänk i flera avseenden. Sortimentet är lika specifikt och varsamt utvalt i webbshopen. Man jobbar med kundlojalitet och relevant information och bra erbjudanden till kunderna.

 Ytterligare utveckling lär komma för att verkligen ta till vara Modevillans styrkor även i online-bemötandet med kunderna. En ännu mer säljande approach via chat, videokonferens eller kanske appar på längre sikt.

 – Jag tror helt klart på att personifiera mer och mer. Tanken på att vi ska kunna erbjuda en virtuell personal shopper är väldigt tilltalande. Vi tror verkligen på det här nu och det känns riktigt bra att samarbeta med Askås, säger Freddie Hall.

Stora bilden: Sofie Håkansson, Freddie Hall, Eghlima Esmaili och Annette Wärnlund.

Vi såg verkligen över vad det fanns för valmöjligheter och Askås gav oss en bra känsla på flera sätt.”

Freddie Hall, vd Modevillan