Sök

Högtryck hos LP:s biodling

LP:s Biodling

För 27 år år sedan startade 18 år unga Lars Pettersson sitt företag. Idag är LP:s Biodling störst i landet på tillbehör och utrustning för biodlare och företaget har 14 anställda med en tillväxt som varit gällande under alla år.

Publicerad: 2017-07-25. Text och foto: Patrik Otter

I Kila, en dryg mil ifrån Säffles tätort, hittar vi LP:s Biodling. En verksamhet som har utvecklats från en hobby på lediga stunder till att idag vara ett mångmiljonföretag där tiden inte räcker till.

Just nu är Lars och hans partner Keiko Schönberg tillsammans med de anställda mitt inne i högsäsongen. Någon form av ordnat kaos verkar råda och arbetsdagarna sträcker sig så gott som alltid en bra bit in på kvällen.

– Det är fullt upp och vi försöker hinna med allt som ska göras. Det lugnar ner sig något i oktober och då får vi vila, säger Lars.

Om vi ska ta allt från början och hitta grundorsaken till att Lars Pettersson idag äger och driver ett framgångsrikt företag behöver vi som sagt backa till 1980-talet. Lars far hade haft egna bisamhällen tidigare och detta hade skapat ett intresse hos sonen.

– Jag var 14 år när jag gick en kurs som Lantbruksnämnden anordnade. I den kursen ingick själva utbildningen men också bikupor. Det var så allting började.

Fastigheten där LP:s Biodling finns var tidigare hemvist för ett fint gammalt snickeri - Finta-verken. 1989, när Lars grundade företaget, köpte han fastigheten och satte igång. Från starten var tanken ”bara” att verksamheten skulle handla om biodling. Men snabbt stod det klart att det fanns en efterfrågan där ute på all tänkbar utrustning och tillbehör.

– Redan i början på 90-talet började vi sälja utrustning. Det stora steget var när vi fick möjligheten att köpa formar och rättigheterna till varumärket Nacka-kuporna.

Omkring sekelskiftet begärde Lars tjänstledighet från sitt dåvarande jobb som elektriker. Efter det har han aldrig blickat tillbaka. Idag är LP:s Biodling en helhetsleverantör till små och stora biodlare runtom i landet. Man erbjuder all tänkbar service och man har ett komplett sortiment när det gäller utrustning. Försäljning av hela bisamhällen är en annan del av verksamheten.

Lars och Keiko driver även dotterbolaget Gårdshonung sedan några år. Man tillverkar egen och köper in andras honung som sedan tappas och säljs vidare till grossister.

Av omsättning på drygt 30 miljoner kronor (2016) handlar strax över 20 miljoner om utrustning. Andelen som kommer in via e-handeln har ökat stadigt från år till år. Inte minst 2016 och första halvåret detta år har utvecklingen online tagit fart ordentligt. 6,5 miljoner kronor kom in via e-handeln i fjol. Denna nivå har man redan nått upp till i år.

– Det har verkligen börjat hända positiva saker med vår webshop. Vi anställde en kille, Alexander Olsson, under fjolåret som enbart jobbar med e-handel och det beslutet har vi inte ångrat, säger Keiko.

– Det känns som att inställningen till webben har förändrats även i vår bransch. Man är betydligt mer benägen att handla online, säger Lars.

En annan förändring för företaget och för branschen i stort är hur kunderna ser ut, vilka är det som handlar LP:s produkter idag?

– Det är annorlunda i dag jämfört med tidigare. Många större yrkesbiodlare i Sverige har försvunnit då lönsamheten varit dålig under några tuffa år, berättar Lars.

En mer positiv utveckling är att det samtidigt har växt fram ett stort intresse att bedriva biodling i mindre skala. Och detta faktum har skapat fler potentiella kunder totalt sett.

– Hobbyodlarna är verkligen på frammarsch. De flesta kurserna ute i landet är fullbelagda och många av dessa nya biodlare blir kunder till oss och det är såklart positivt, fortsätter Lars.

En följd av detta är således fler kunder, fler beställningar och fler leveranser. En utmaning för företagets organisation och struktur.

– Vi har fler kunder i den fysiska butiken och såklart betydligt mer tryck inom e-handeln med fler mindre paket och leveranser. Vi jobbar ständigt med vår organisation för att kunna hantera detta, säger Keiko.

Framtiden för LP:s Biodling ser ljus ut, det råder det ingen tvekan om. Och Lars ångrar verkligen inte beslutet att dra igång och satsa för snart tre decennier sedan. Att driva företag och e-handel på den värmländska landsbygden innebär helt klart vissa utmaningar. Men fördelarna överväger.

– Det känns väldigt bra och vi trivs jättebra här. Det är en fantastisk miljö att få verka i, vi kan jobba på utan att störa någon och vi tror på en stark utveckling även i fortsättningen, säger Lars Pettersson.

www.lpsbiodling.se