Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Klarna går vidare mot nya mål tillsammans med Askås

Klarna

Att beskriva Klarna som en viktig partner för Askås är såklart något av en underdrift. Samtidigt är relationen ömsesidig och vi har ett tydligt gemensamt synsätt på hur våra kunder ska lyftas och guidas till framgång. Det här är historien om Klarna berättad ur ett värmländskt perspektiv.

Publicerad: 2017-03-09. Text och foto: Patrik Otter

Kontrasterna är stora rent geografiskt, det är ingen tvekan. Askås finns och verkar i Säffle, en lugn liten stad på den värmländska landsbygden. Klarna är lokaliserade på Sveavägen, mitt i centrala Stockholm. Om vi lägger dessa ytliga skillnader åt sidan så framträder dock väldigt många likheter. Gemensamma värderingar, gemensamma ambitioner och självklart en lång rad gemensamma e-handlare som kunder.

Peder Holmberg är sedan 2011 Partner Manager på Klarna. Han beskriver sig själv som en veteran och ”dinosaurie” inom företaget. Han har under sina år lärt känna Askås som en betydelsefull, trygg och trovärdig medspelare.

– Askås är en av våra viktigaste partners som vi har arbetat länge ihop med. Det finns en erfarenhet och en förståelse från Askås sida för vad vi på Klarna vill åstadkomma. Tillsammans hjälper vi e-handlarna framåt, förklarar Peder.

Om vi ska beskriva Klarnas utveckling från början får vi backa tillbaka till 2005. Klarnas nuvarande vd Sebastian Siemiatkowski började gnugga på en affärsidé tillsammans med Niklas Adalberth och Victor Jacobsson. Tanken på att erbjuda e-handlare och deras kunder en säker och trygg betalmodell togs dock inte emot med någon större entusiasm till en början. Tvärtom - i en tävling arrangerad av Handelshögskolan i Stockholm hamnade killarnas idé på en blygsam plats långt ner i ”resultatlistan”.

Denna motång blev dock inte mer än ett litet, litet farthinder. Kreditor Europe grundades samma år och resan tog därmed sin början. Så småningom började investerare utifrån visa intresse och en expansion till övriga nordiska länder kom 2008. Året därefter var det dags för namnbyte till Klarna och resten är, som det brukar heta, historia.

Klarna
Marcus Bodell, Key Account Manager och Peder Holmberg, Partner Manager.

Idag är Klarna en leverantör med en full palett av betalningsmetoder, ingenting saknas. Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalningar via bank. Du kan få hem och känna på dina beställda varor och betala i efterhand. Klarna Direkt är Klarnas egen betalningslösning med mobilt bank-id som grund. Klarnas egen ”Swish” om man så vill.

Samtidigt jobbas det intensivt och nytänkande för att fortsätta ligga i framkant. Ett exempel på detta är hur man satsar massor med tid och kraft på My Klarna. Albin Jansson är produktansvarig för Klarna i Norden:

– My Klarna är en jätteviktig del i vår satsning på att förenkla för konsumenter. Det är en kundportal som samlar all information kring dina köp, och där du även kan betala med endast ett klick, säger han.

– Den här ytan kan även göras tillgänglig för handlarna, att man får möjlighet att via My Klarna ge erbjudanden till kunderna, fortsätter Peder Holmberg.

Albin lyfter fram att Klarna har lyckats kombinera ett globalt erbjudande med att fortsatt skräddarsy det för de lokala förutsättningarna på varje marknad. Dessutom individualiseras upplevelsen per kund.

– Kunderna förväntar sig idag att få individualiserade upplevelser. Vi försöker alltid lösa kundernas problem, därför jobbar vi hårt för att erbjuda en smidig personlig upplevelse samtidigt som vi ger kunden möjlighet att enkelt ändra parametrar som exempelvis betalningsalternativ, säger han.

Att fortsätta sin globala satsning finns också på agendan hos Klarna-gänget på Sveavägen. En global checkout-lösning finns tydligt med i planeringen under 2017 och i denna expansion ser Peder Holmberg Askås som en vettig och smidig partner att jobba med.

– Absolut, Askås har väldigt mycket av integrationerna på plats för vi ska kunna erbjuda detta till våra gemensamma kunder.

Klarna
Peder Holmberg och Albin Jansson, Produktansvarig i Norden.

Klarna Checkout, KCO, som sådan genomgår också kontinuerligt förbättringar och utveckling. En utveckling som sker med kundernas behov och önskemål som utgångspunkt. Det handlar om att minimera friktion, om att alltid förenkla och underlätta för e-handelskonsumenterna.

– KCO är en smart kassa som kommer ihåg hur kunderna vill betala i olika situationer och därmed kan vi föreslå rätt betalsätt och ge dig det du vill ha, säger Peder Holmberg.

Klarnas resa uppåt och framåt fortsätter i hög fart. Vi på Askås är självklart synnerligen glada över att vara en del av denna spännande resa även i framtiden.

Askås är en av våra viktigaste partners som vi har arbetat länge ihop med. Det finns en erfarenhet och en förståelse från Askås sida för vad vi på Klarna vill åstadkomma.”

Peder Holmberg, Partner Manager

Klarna