Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Desenio ska erövra världen
med trendiga posters

Besök Desenio

Stilfulla och effektiva ljudabsorbenter ­– det var så allt började för Desenio 2010. Idag säljer man trendiga posters till kunder på en global marknad och Desenio är ett av de allra snabbast växande e-handelsföretagen i Sverige.
– Vi har haft en otroligt tillväxt och allt tyder på att den ska hålla i sig, säger vd:n Fredrik Palm.

Publicerad: 2016-11-03. Text och foto: Patrik Otter

Martin och Helena Blomqvist grundade Desenio 2010. De bodde i ett nybyggt hus, det var högt i tak och de båda kände ett behov av att få till en behagligare akustik hemmet. En sondering av marknaden gällande ljudabsorbenter visade snabbt och tydligt att utbudet var väldigt dåligt och framförallt estetiskt bristfälligt.

– Det var mot denna bakgrund som Martin och Helena grundade Desenio. Ganska snabbt visade det sig dock att denna marknad var begränsad och därför breddades verksamheten, säger Fredrik Palm, vd för bolaget sedan sommaren 2016.

Desenio började sälja canvas-konst och man blev leverantör till Gallerix. 2013 så gick dock Gallerix i konkurs och därmed öppnades det upp möjligheter för Desenio att ta marknadsandelar.

– Detta blev något av ett startskott för den verksamhet som Desenio bedriver idag. Bolaget omsatte 4,5 miljoner kronor 2014 och när all fokus lades på enbart posters och tillbehör såsom ramar så började det verkligen hända saker. Förra räkenskapsåret var tillväxten otrolig, omsättningen landade då på nästan 32 miljoner, fortsätter Fredrik Palm.

Fredrik Palm själv klev alltså in som vd i Desenio under sommaren 2016. Med sig tog han sin erfarenhet från en mängd olika uppdrag och jobb för flera tunga e-handelsaktörer. Han arbetade som vd för Qliro-gruppens sajt Lekmer, Skandinaviens största e-handel för leksaker. Rum 21 och Tretti är andra exempel på e-handelsföretag han varit med om att utveckla.

Nu är dock fokus helt och fullt på att få Desenio att ta nya kliv uppåt.

– När jag blev introducerad för Martin och Helena av en gemensam bekant blev jag otroligt imponerad över tillväxten och lönsamheten som fanns i företaget.

Att man har hittat rätt gällande produkter och sortiment tycks vara givet vid det här laget. Prisvärda posters av hög kvalitet är ”grejen” för Desenio. Däremot finns det, enligt Fredrik Palm, utrymme till utveckling och expansion inom denna nisch.

– Vi ska jobba med våra motiv för att kunna attrahera en större målgrupp. När jag kom in i företaget så insåg jag att kunderna nästan enbart var kvinnor mellan 18 och 35 år. Det vill vi bredda.

Desenio

Askås och Desenio har varit samarbetspartners sedan 2014. Fredrik Palm lyfter fram Askås som företag och plattformen som sådan i positiva ordalag.

– Askås är en fantastisk plattform på många sätt. Kostnadseffektiv och väldigt smidig att komma igång med för mindre e-handelsföretag. När man blir större och växer som Desenio verkligen gjort så dyker det såklart upp behov av utveckling. Jag känner att vi har en bra dialog med Askås omkring de projekt som behöver göras, säger Fredrik Palm.

De globala ambitionerna är starka och målmedvetna för Desenio. I oktober så lanserades Desenio.com tillsammans med oss här på Askås. Det visar att Nordamerika, Australien och hela EU i högsta grad är med i utvecklingsplanerna.

– Tanken är att vi ska få till landspecifika sajter i flera länder. Vår uttalade vision är att vi ska vara en global ledare i det vi gör. Vi ska vara störst när det gäller Trendy Affordable Wall-decorations, säger Fredrik Palm.

Från Askås sida ser vi denna framtida utveckling som en stark inspiration. Vi ska fortsätta utveckla oss själva och vår plattform så att Desenio och andra kunder ges optimala förutsättningar att lyckas.

Askås är en fantastisk plattform på många sätt. Kostnadseffektiv och väldigt smidig att komma igång med för mindre e-handelsföretag.”

Fredrik Palm, vd

www.desenio.seBesök Desenio

Klicka på bilderna för större format.