Sök

Succé för Askås E-handelsdag

Rickard Liljeros

Dammet har lagt sig, lokalen är tömd, föreläsare, kunder och utställare har vänt hemåt igen. Askås E-handelsdag 2017 kan läggas till handlingarna och summeringen blir helt klart positiv. Goda omdömen från alla inblandade och ett arrangemang som flöt på utan några som helst missöden gör självklart att vi på Askås redan nu börjar snegla på nästa upplaga.

Publicerad: 2017-11-05. Text och foto: Patrik Otter

Efter en intensiv uppladdning så var det så äntligen dags. Torsdag 2 november, Medborgarhuset i Säffle var riggat för att ta emot utställare, föreläsare och såklart Askås kunder - e-handlarna själva. Jämfört med E-handelsdagen 2015 var satsningen denna gång lite större, lite mer genomarbetad och även mer välbesökt. Inte minst antalet utställare hade växt sedan senast. 19 partners hade tagit sig till Värmland och Säffle för att visa upp sin produkt, nätverka och knyta kontakter inför framtiden.

– Jättekul att så många partners visade intresse av att vara en del av Askås E-handelsdag denna gång. 19 utställare inom en mängd olika områden innebar verkligen att man som e-handlare fick möjlighet hämta in användbar information och kunskap, säger Patrik Otter, ansvarig för e-handelsdagen från Askås sida.

En skillnad jämfört med 2015 var att Medborgarhusets anrika teatersalong detta år användes till föreläsningarna. Ett förändring med två bakomliggande orsaker. Dels så gick all övrig offentlig yta i huset åt till utställarna och dels så gjorde vi bedömningen att teatern skulle ge en avsevärt bättre inramning för de fem talarna under dagen. En bedömning som visade sig stämma, samtliga presentationer höll hög klass och miljön adderade till känslan av kvalitet.

Morten Barkfeldt från Keywordio var först ut efter dess att Askås Peter Smersfeldt hälsat gästerna välkomna. Keywordio är en byrå med expertis om Google Adwords och Morten levererade tips på hur du som e-handlare får ut ett optimalt resultat av dina satsade Adwords-kronor.

Morten och hans kollegor på Keywordio sammanfattar torsdagens event i positiva ordalag. Föreläsningen togs emot väl och alla samtal under dagen och kvällen gav nya kontakter och möjliga samarbeten på sikt.



Överst: Morten Barkfeld i samtal med Peter Smersfeldt. Neders: Morten tillsammans med sin kollega Jonas Theodorsson.

Klarna representerade av Björn Widerström på scenen lyfte fram ett koppel spännande nyheter som väntar i branschen i allmänhet och för alla som använder Klarnas olika betalningslösningar i synnerhet.

– Det var riktigt kul att vara med på Askås e-handelsdag. Bra uppstyrt och goda möjligheter att träffa leverantörer och e-handlare. Det är mycket spännande och nytt på gång i branschen och jag tror vi kommer att få se allt tätare samarbeten mellan olika leverantörer för att förbättra befintliga flöden för konsumenterna, säger Björn.

Efter lunch var det dags för en av Askås många framgångsrika kunder. Fredrik Palm, vd på Desenio, har varit med om en fantastisk utveckling de få år han varit en del av verksamheten. Det är tydligt att Desenios egentillverkade produkter, trendiga posters, och den ambitiösa och målvmedvetna internationaliseringen har burit frukt riktig ordentligt.

Som arrangör var det såklart givet att även Askås skulle ta scenen i besittning och ge en presentation. Dagens moderator Peter Smersfeldt talade och under delar av presentation handlade det om framtidens e-handelsplattform, Askås 9 och vilka nyheter denna uppgradering kommer innebära. En stor del av arbetet fram till lanseringen i vår innebär att säkra och bygga om systemet så att det kan möta upp mot den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

– Vi tyckte det var viktigt att lyfta GDPR och belysa det ordentligt. Kunderna ska känna sig trygga att vår plattform kommer vara GDPR-kompatibel när den 25:e maj kommer, samtidigt som jag ville väcka frågor hos kunderna. Askås tar ansvar för sin del, men mycket arbete landar hos kunderna själva också. Om inte de redan påbörjat sitt GDPR-arbete är det hög tid nu.


Peter Smersfeldt gjorde en presentation som gav inblick i nästa generation av vår e-handelsplattform, Askås 9.

Innan det var dags att stänga "verksamheten" i teatern för denna gång var det dags för E-handelsdagens huvudnummer. Bingo Rimér levererade en inspirerande, fartfylld, rolig och smått kaotisk föreläsning i högt tempo. Konkreta tips om att bygga sitt varumärke varvades med underhållande och många gånger dråpliga anekdoter från Bingos synnerligen händelsrika liv.

Askås vd Jonas Askås kan se tillbaka på en e-handelsdag som levererade enligt de på förhand uppdragna planerna.

– Vi hade en mycket lyckad dag tillsammans med många av våra kunder, partners, externa besökare och medarbetare. Dagen blev precis så bra som vi hade hoppats på. För egen del hade jag många intressanta samtal. Det märks att det går bra för våra kunder. Man har många intressanta idéer och planer man vill förverkliga framöver. Det kommer att bli ett spännande 2018, där både vi och kunderna ser fram emot lanseringen av Askås 9, säger Jonas.


Till vänster Simon Rundqvist, Christer Pettersson och Jonas Askås.

Mersmak var det ja. Vi siktar självklart på att göra om detta ännu en gång. Räkna med en ny spännande E-handelsdag om två år igen. Vi vill verkligen passa på att tacka alla inblandade. Besökare, utställare, föreläsare och underhållare.

Extra guldstjärnor delar vi ut till Medborgarhusets personal som effektivt löste alla praktiska detaljer och försåg oss med god mat och dryck under hela arrangemanget. Ljudmakaren i Säffle levererad ljud och ljus till E-handelsdagen och som alltid höll Stefan Ferger och hans anställda högsta klass. Livemusiken av Kompisarna och DJ-underhållningen såg till att det var glada människor på dansgolvet till en bit efter midnatt.

Bilder från vimlet


Netroplis var en av utställarna.


Gänget från Ecster var taggade inför E-handelsdagen.


Stefan Vänersand och Katarina Hedman från Bearskin.


Peter Smersfeldt i samtal med Desenios Fredrik Palm.


Björn Widerström från Klarna intog scenen.


Kalle, Joakim och Jonas från Glesys.


Marléne, David och Eva från Askås.


Bingo Rimér bjöd på skratt och inspiration.


Fredric och Camilla från CDON tillsammans med Elisabeth Hebbe från Sleep in Silk.


Peter Sandberg och Morgan Karlsson från Bengens Skivbutik snackade med Jenny och Linus från Netropolis.


Askås Petra Olsson i samtal med delegationen från det lokala företaget Somas.