Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Starta e-handel i fler länder

Att expandera sin e-handel till flera länder brukar vara något som intresserar de flesta e-handlarna. I den här artikeln tar vi upp några saker som kan vara bra att tänka på inför en eventuell utlandslansering.

De flesta svenskar som startar en e-handel brukar börja med att sälja i Sverige. Det är ett bra sätt att komma igång, då man kan skruva på sin butik så att den fungerar så optimalt som möjligt. Man får möjlighet att i lugn och ro se över alla rutiner gällande frakt, betalning, returhantering med mera tills e-handeln flyter på bra.

Många börjar dock ganska tidigt att blicka utanför Sveriges gränser för att se hur möjligheten för expansion ser ut där. För många är Norge ett första steg då det är ett land med någorlunda lika språk, vilket gör att man i alla fall ett tag klarar sig med sin svenska butik om man inte vill göra en översättning på en gång. Att Norge inte är med i EU ställer dock speciella krav gällande moms och tull, vilket man måste sätta sig in i. Av samma språkskäl är även Finland en intressant första utlandsmarknad för många svenska e-handlare, då 38 % av finnarna uppger sig kunna svenska. Fördelen med att börja sälja till Finland istället för Norge är att de är med i EU, vilket förenklar handeln.

Engelska vanligaste språket

Vill man översätta sin butik till fler språk än svenska kan dock engelska vara ett bra språk att börja med, då 67 % av européerna anser att det är det mest användbara språket, bortsett från deras modersmål. Givetvis fungerar även engelska bra i många länder utanför EU också.

Det går även att göra mer för att underlätta e-handel med andra länder än att översätta butiken. Du kan till exempel låta kunden handla med andra valutor än SEK, till exempel euro eller norska kronor. Det gör att kunden snabbare får en överblick över vad varan faktiskt kommer att kosta, än att de ska räkna om växelkursen själva. Givetvis går det att ha olika domäner, och beroende på domän kan man visa ett speciellt språk med en särskild valuta. 

Jämför frakt

När det kommer till frakt kan det verkligen löna sig att jämföra priser mellan olika speditörer. Givetvis gäller det även om du endast säljer i Sverige, men utomlands kan skillnaden bli ännu större. Posten, DHL, UPS, Schenker och Bring hör till de största och vanligaste bolagen. Tänk på att du kan använda dig av olika fraktbolag till olika länder, där du även sätter olika priser beroende på land och paketets vikt.

Tänk på att möjligheten att spåra paket ofta försvinner när man paketet har lämnat Sverige.

Betalningsvanor skiljer sig åt mellan länder

Hur vi väljer att betala våra e-handelsköp skiljer sig stort åt mellan länder, även här i Skandinavien, trots att vi ser oss som ganska lika. Under Q4 2015 var kortbetalningar det betalningsalternativet man helst använde sig av i Norden, men de nationella skillnaderna var stora. Hela 84 % av danskarna ville helst betala med kort, medan endast 37 % av svenskarna helst använde sig av kortbetalning. När det kommer till fakturabetalningar var de populärast i Sverige (35 % av svenskarna föredrar faktura) medan endast 5 % av danskarna ville ha en faktura.

Direktbetalningar med internetbank används mest av svenskar och finnar (19 respektive 18 %), medan Paypal föredras mest av norrmän (13 %). 

Starkt stöd för internationell e-handel med Askås

Använder du Askås som e-handelsplattform finns det ett väl utbyggt stöd för försäljning både nationellt och internationellt. Givetvis kan du ha olika fraktmetoder och valutor. Dessutom kan du spärra artiklar från att visas i olika språkversioner, till exempel om du har en svensk bok som du inte vill visa i den engelska språkversionen. 

Askås internetbutik finns färdigöversatt till sex olika språk (svenska, engelska, norska, danska, finska och holländska). Det innebär att alla systemtexter redan är översatta. Skulle du ha en svensk och en norsk språkversion kommer det finnas textfält för båda språken där du själv fyller i till exempel produkttexter, artikelgruppsnamn, köpvillkor m.m. Det går också att exportera ut texter ur butiken så att de kan skickas till en översättningsbyrå. 

Vill du också expandera din e-handel och börja sälja utomlands? Kontakta Askås för mer information!

 

 

Kundcase: Hobbex

Det anrika postorderföretaget Hobbex har under flera år storsatsat på sin e-handel, och idag har man språkversioner för Sverige, Norge, Finland och Danmark. Hobbex e-handelschef Peter Olsson berättar att de har som målsättning att vara norra Europas ledande hobbykedja, och att det då är ett naturligt steg att ha närvaro i samtliga skandinaviska länder.

– Köpbeteendet, kulturen och intressena är hyggligt lika i de här länderna vilket underlättar satsningen. Vi hoppas på att inom en överskådlig framtid även öppna fysiska butiker i alla nordiska länder för att ytterligare befästa vår position på marknaden, berättar Peter, och tillägger att de planerar att fortsätta expansionen utanför skandinaviens gränser i slutet av 2016.

På frågan om hur utlandssatsningen för e-handeln har gått så här långt berättar Peter att det går sakta men säkert, och att det krävs mycket tid och hårt arbete för att etablera sig på en ny marknad.

– Våra försäljningssiffror från Norge börjar bli riktigt spännande att följa. Där har vi varit aktiva i tre år. Finland tuggar på sakta men säkert, där öppnade vi upp ungefär ett år efter lanseringen i Norge, så där finns det fortfarande en del att hämta upp. Danmark lanserade vi först för ett par veckor sedan, så den marknaden finns det ännu inte så mycket att säga om, säger Peter.

Tid och resurser en utmaning

Den största utmaningen för Hobbex e-handelssatning har varit tid och resurser. De är mycket noggranna när de ska öppna upp i ett nytt land, då hela sidan ska översättas och man ska dessutom erbjuda kundservice på det lokala språket.

– Det tar dessutom tid att etablera sig i sökmotorer och sociala medier för nya landssidor, där vi redan har en hög närvaro i Sverige idag. Att hitta rätt personal, som dessutom är tvåspråkig, gör man inte heller i en handvändning, tillägger Peter.

De allra flesta svenskar har nog i sin ungdom bläddrat i den smått legendariska Hobbexkatalogen, vilken man nästan läste som en bibel när den kom varje år. I katalogen hittade man luftvapen, ångmaskiner, trimningssatser till mopeder, skämtprylar och mycket annat roligt.

– Det har varit en utmaning att etablera varumärket Hobbex utomlands. I Sverige har vi ett oerhört starkt varumärke, men det har inte alls samma tyngd i övriga Norden. Nu börjar dock norrmännen få upp ögonen för oss!

"Viktigt att ta steget utanför Sverige"

Att börja sälja till andra länder är säkerligen något som de flesta e-handlare funderat många gånger på, och att faktiskt ta steget och göra det ser Peter som en nödvändighet.

– I en global marknad, där våra konkurrenter kan sitta vart som helst i världen, är det lika viktigt för svenska e-handlare att ta steget utanför Sverige för att bredda sina marknader. Har man ett smalt, nischat sortiment krävs det att man har ett större upptagningsområde för att man ska få riktigt stor genomslagskraft. Man ska dock inte underskatta arbetsinsatsen som krävs för att anpassa sig till det nya landet. Det ska göras översättningar, läsas igenom lagar och regler och dessutom ska nya fraktavtal med mera förhandlas fram.

Kolla in Hobbex e-handel på hobbex.se!

 

Läs mer

Språkanvändning i Europa

http://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/PublicOpinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/56904

 

Moms vid försäljning till andra EU-länder

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander.4.18e1b10334ebe8bc80004737.html

 

Moms vid försäljning till länder utanför EU

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedlanderutanforeu.4.58d555751259e4d661680001114.html

 

E-handeln i Norden Q4 2015 (Postnord)

http://www.internetstatistik.se/wordpress/wp-content/uploads/2015/03/E-handeln_i_Norden_2015.pdf


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2016-01-19, 17:31
Uppdaterad 2016-01-19, 17:31