Sök

Starta e-handel i fler länder

Att expandera sin e-handel till flera länder brukar vara något som intresserar de flesta e-handlarna. I den här artikeln tar vi upp några saker som kan vara bra att tänka på inför en eventuell utlandslansering.

De flesta svenskar som startar en e-handel brukar börja med att sälja i Sverige. Det är ett bra sätt att komma igång, då man kan skruva på sin butik så att den fungerar så optimalt som möjligt. Man får möjlighet att i lugn och ro se över alla rutiner gällande frakt, betalning, returhantering med mera tills e-handeln flyter på bra.

Många börjar dock ganska tidigt att blicka utanför Sveriges gränser för att se hur möjligheten för expansion ser ut där. För många är Norge ett första steg då det är ett land med någorlunda lika språk, vilket gör att man i alla fall ett tag klarar sig med sin svenska butik om man inte vill göra en översättning på en gång. Att Norge inte är med i EU ställer dock speciella krav gällande moms och tull, vilket man måste sätta sig in i. Av samma språkskäl är även Finland en intressant första utlandsmarknad för många svenska e-handlare, då 38 % av finnarna uppger sig kunna svenska. Fördelen med att börja sälja till Finland istället för Norge är att de är med i EU, vilket förenklar handeln.

Engelska vanligaste språket

Vill man översätta sin butik till fler språk än svenska kan dock engelska vara ett bra språk att börja med, då 67 % av européerna anser att det är det mest användbara språket, bortsett från deras modersmål. Givetvis fungerar även engelska bra i många länder utanför EU också.

Det går även att göra mer för att underlätta e-handel med andra länder än att översätta butiken. Du kan till exempel låta kunden handla med andra valutor än SEK, till exempel euro eller norska kronor. Det gör att kunden snabbare får en överblick över vad varan faktiskt kommer att kosta, än att de ska räkna om växelkursen själva. Givetvis går det att ha olika domäner, och beroende på domän kan man visa ett speciellt språk med en särskild valuta. 

Jämför frakt

När det kommer till frakt kan det verkligen löna sig att jämföra priser mellan olika speditörer. Givetvis gäller det även om du endast säljer i Sverige, men utomlands kan skillnaden bli ännu större. Posten, DHL, UPS, Schenker och Bring hör till de största och vanligaste bolagen. Tänk på att du kan använda dig av olika fraktbolag till olika länder, där du även sätter olika priser beroende på land och paketets vikt.

Tänk på att möjligheten att spåra paket ofta försvinner när man paketet har lämnat Sverige.

Betalningsvanor skiljer sig åt mellan länder

Hur vi väljer att betala våra e-handelsköp skiljer sig stort åt mellan länder, även här i Skandinavien, trots att vi ser oss som ganska lika. Under Q4 2015 var kortbetalningar det betalningsalternativet man helst använde sig av i Norden, men de nationella skillnaderna var stora. Hela 84 % av danskarna ville helst betala med kort, medan endast 37 % av svenskarna helst använde sig av kortbetalning. När det kommer till fakturabetalningar var de populärast i Sverige (35 % av svenskarna föredrar faktura) medan endast 5 % av danskarna ville ha en faktura.

Direktbetalningar med internetbank används mest av svenskar och finnar (19 respektive 18 %), medan Paypal föredras mest av norrmän (13 %). 

Starkt stöd för internationell e-handel med Askås

Använder du Askås som e-handelsplattform finns det ett väl utbyggt stöd för försäljning både nationellt och internationellt. Givetvis kan du ha olika fraktmetoder och valutor. Dessutom kan du spärra artiklar från att visas i olika språkversioner, till exempel om du har en svensk bok som du inte vill visa i den engelska språkversionen. 

Askås internetbutik finns färdigöversatt till sex olika språk (svenska, engelska, norska, danska, finska och holländska). Det innebär att alla systemtexter redan är översatta. Skulle du ha en svensk och en norsk språkversion kommer det finnas textfält för båda språken där du själv fyller i till exempel produkttexter, artikelgruppsnamn, köpvillkor m.m. Det går också att exportera ut texter ur butiken så att de kan skickas till en översättningsbyrå. 

Vill du också expandera din e-handel och börja sälja utomlands? Kontakta Askås för mer information!