Sök

Nu lanseras Askås 8!

Efter snart ett år av dedikerad produktutveckling lanserar vi vårt nya e-handelskoncept: Askås 8. Lanseringen bygger på över 15 års utveckling, 1000-tals delversioner och erfarenhet från många hundra kundprojekt. Askås 8 är den största uppdateringen vi någonsin gjort. Förväntningarna på lanseringen är med andra ord höga bland båda anställda, kunder och partners.

En ny upplevelse
Under sommaren har en intensiv betatestningsfas genomförts där utvalda användare - såväl existerande Askåsanvändare som helt nya bekantskaper - fått testköra systemet och lämnat feedback till utvecklarteamet. Det har visat sig vara ett mycket lyckat koncept.

- Den goda responsen vi har fått från våra betatestare har övertygat oss om att vi har lyckats skapa en ny upplevelse för e-handlaren! Det har varit oerhört värdefullt att ta in de olika kloka synpunkterna under processen. Till stor del har det bekräftat att vi redan från början tänkt rätt med vårt nya system, men vi har förstås också fått en och annan lysande idé som vi har kunnat förverkliga i systemet så det blev ännu bättre, säger Jonas Askås, VD. 

Förenklar och effektiviserar
Sedan i vintras har företaget arbetat intensivt med Askås 8 och lagt full fokus på skapa en lösning som förenklar och effektiviserar för e-handlaren. Målsättningen har varit att den nya lösningen, med modern webbteknik, ska göra det dagliga arbete så snabbt, effektivt –och roligt – som möjligt så att e-handlaren kan lägga all nödvändig kraft och fokus på att skapa affärer. Självklart innefattar Askås 8 alla tänkbara funktioner och integrationer för att bedriva gränslös e-handel.

- I Askås 8 är just användargränssnittet den aspekt som vi lagt allra mest tyngd på. Med modern webbteknik kan avancerade flöden hanteras med dra-och-släpp och ett minimum av klick. Genom åren har vi också byggt mängder av funktioner och möjligheter för att driva merförsäljning genom olika former av kampanjer. För att effektivisera och förenkla arbetet med detta har vi skapat ett nytt kampanjcenter, samt skapat nya funktioner för personlig och mer målriktad marknadsföring, berättar Jonas Askås. 

Nya paketeringar
Askås har byggt e-handelssystem sedan 1997 och sjösatt många e-handelsplatser genom åren, bland annat Gymgrossisten, Bangerhead, Hobbex, Duni, Care of Carl, Furniturebox, med flera. All denna erfarenhet som byggts upp har förädlats till ett av marknadens absolut mest kraftfulla och väl ansedda e-handelssystem. Den långa erfarenheten av branschen har också gett en tydlig insikt om att e-handel inte är ett självspelande piano och därmed inte innebär lättförtjänta pengar för e-handlaren.

- Det finns en paradox som gör det svårt att lyckas som nyetablerad e-handlare. Det har aldrig varit enklare att starta e-handel än idag, men det har heller aldrig varit svårare att lyckas med sin satsning.

Anledningarna till detta är flera och komplexa, enligt Jonas Askås. 
Konkurrensen på nätet ökar stadigt. I takt med detta också konsumenternas krav på låga priser, snabba och helst kostnadsfria leveranser och returer, samt en personlig, angenäm och allmänt lustfylld shoppingupplevelse. Den lösning som står till buds för den nye e-handlaren, med begränsad budget, upplevs ofta som funktionsfattig och oflexibel. Den betingar förvisso vanligtvis en låg initial investering men ger även mycket begränsade möjligheter att lyckas att leva upp till konsumenternas krav. Resultatet blir oftast att satsningen dör bort på grund av olönsamhet. I de relativt sällsynta fall då det blir succé står e-handlaren snabbt inför nästa problem. Nämligen ett system som inte håller måttet för storskalig e-handel.

Hos Askås har det på sistone funderats mycket kring denna paradox vid paketeringen av Askås 8. Resultatet av detta är att det har skapats nya paket som är väl anpassade till de stora krav som dagens e-handel ställer.

-Vi tror inte på ”one size fits all”, utan snarare på tydliga paketeringar som gör att våra kunder direkt kan känna vart de hör hemma vid varje givet tillfälle. Grunden är att vi vill erbjuda färdiga paketeringar men ändå inte tumma på vårt ledord - flexibilitet. Det kommer att finnas självklara val för såväl den mindre B2B-satsningen som den stora multikanalssatsningen B2C och självklart kan man enkelt och obegränsat växa i kostymen hos oss, avslutar Jonas Askås