Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

2016 - ett historiskt år för Askås

Semestertider borträknat har Askås lanserat en helt ny e-handelskund varannan vecka under 2016. Till detta läggs ett antal genomgripande redesign-projekt för flera befintliga kunder. Sist ut detta händelserika år blev Modevillan som gick live med sin nya e-handel 20 december.

PRESSMEDELANDE. Det har varit ett historisk år för e-handelsleverantören Askås. Omsättningsrekord och antalet nya kunder som startade verksamhet på Askås e-handelsplattform låg kvar på en riktigt hög nivå. Samtidigt genomfördes mängder med omfattande design-projekt tillsammans med befintliga kunder och flera riktigt stora och etablerade e-handlare flyttade till Askås under 2016 - Skincity, Efva Attling och Bengans Skivbutik bland många andra. Det har således varit ett år då utvecklare, designers, support och säljavdelning haft mer att göra än någonsin tidigare i företagets snart 20-åriga historia.

Det har onekligen varit ett händelserikt år för oss. Vi har genomfört en rad stora och mindre projekt både åt kunder som varit med oss sedan tidigare och kunder som vi haft äran att få börja arbeta med under året, säger Jonas Askås.

Askås har fortsatt gott om projekt som ska rullas igång på allvar i vår. Företagets vd och grundare Jonas Askås hoppas att antalet nya kunder kommer att upprätthållas under det kommande året. Det tycks, inte minst, som om benägenheten att byta e-handelsplattform är större nu än tidigare. Det visas ju tydligt av det ökande antal "flyttfåglar" som hittat till de värmländska skogarna under året.

– Många ser behov av mer avancerad funktionalitet och även av att effektivisera rutiner för orderhantering, kundtjänst och returhantering som är personalintensiv och kostsam. Askås har alltid arbetat strategiskt med att bygga bort och lösa dessa problem och vi fokuserar tydligt på att leverera en totalupplevelse. Att kunna arbeta effektivt och skalbart är nyckeln till framgång för e-handlare.

Samtidigt som han självklart ser det som positivt att fler nya kunder ansluter sig till Askås finns det som alltid en vilja att förbättra och optimera förutsättningarna för befintliga e-handelskunder. Under det kommande året kommer exempelvis arbetet med att erbjuda och leverera genomtänkta redesigns intensifieras - med självklart syfte att öka konverteringsgraden för kunderna.

– Det gäller att hela tiden arbeta med små och stora förändringar. Att förbättra kundupplevelsen och därmed öka kundnöjdheten och lojaliteten. Görs detta utifrån kundernas önskemål och behov kan utan tvekan konverteringsgraden förbättras, säger Jonas Askås.

Den familjeägda dammodebutiken Modevillan kom att bli den sista e-handeln att gå live på Askås plattform under året. Modevillan lanserades 20 december och bolagets vd Freddie Hall är nöjd med hur samarbetet med Askås har fortlöpt under processen.

– Askås erbjuder ett helhetskoncept med en tydlig specifikation vad som ingår samt en mycket funktionsrik och snabb e-handel. Att kunskapen finns att bygga ett koncept med omnichannel-lösning har också varit av stor vikt vid val av leverantör, säger Freddie Hall.

Lansering och de första veckorna därefter har varit positiva. Det har varit bra fart i webshopen och antalet ordrar har redan ökat.

– Responsen har varit mycket bra, främst på den mobila versionen som byggts om från grunden. Vi har redan sett en ökad konvertering och då bör man ha i åtanke att vi är i slutet av säsongen precis innan vår stora realisation. Vi drar igång på allvar år 2017.

Målsättningen inför det kommande året är högt satt. Tanken är att omsättningen online ska dubbleras och att Modevillans fysiska butik i Vendelsö söder som Stockholm och e-handeln ska lyfta varandra till nya höjder.

– Vi vill på ett bättre sätt än tidigare få en samveranseffekt mellan den fysiska och digitala butiken. Vi kommer också att presentera några helt unika delar som inte tidigare funnits på den svenska marknaden, säger Freddie Hall.

 

Fakta - Askås I&R

Historik: Grundat 1997 i Säffle, Värmland av nuvarande vd och ägare Jonas Askås

Omsättning: 2015 - 28,6 miljoner kr (2016 - 31,5 miljoner kr)

Antal anställda: 37

Antal e-handelskunder: Omkring 300

Kundernas totala omsättning: Drygt 3 miljarder kronor

Största branscher bland kunderna: Möbler 31,0 procent - Kläder 14,3 procent - Skönhet 12,7 procent - Elektronik 7,6 procent - Inredning 5,8 procent.


Här nedan finns merparten av de nya kunder och stora redesigns som kan läggas till handlingarna nu när 2016 ska summeras. Kunderna visar tydligt på bredden när det gäller branscher och inriktning. Mixen av nya tillkommande kunder under året speglar även en av Askås allra starkaste sidor. Vi fungerar lika väl för stora och etablerade aktörer som för mindre e-handlare i starten på en spännande e-handelsresa.

Nya e-handelskunder under 2016: Ahnviks Papper, Bengans Skivbutik, Bodyfarm, Crafton Musik, Efva Attling Stockholm, Elin Maria, Equester, Etail Fashion, Gavelo, Insectshield, LED Power, Ljus i hem, Miljögården, Modevillan, Mother Earth, Musikproffset, Skincity, Soffbutiken, Soolia, Wellnox och Marifix.

Redesigns under 2016: Bangerhead, Bearskin, Bobokonen, Holy Home, Lustjakt, Röhnisch, SoffaDirekt och Sportfiskeprylar. Klickbara bilder

  


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2016-12-28, 13:31
Uppdaterad 2016-12-22, 13:31