Sök

Från Jokkmokk till Vimmerby

2017 blev ytterligare ett år då Askås var attraktivt för etablerade och uppstartande e-handlare. Första halvåret var otroligt intensivt med ett rekordstort inflöde av nya kunder. Avslutningen av året har handlat om mycket om lanseringar av ett helt koppel nya e-handlare.

– Det är fantastiskt kul att intresset och förtroendet för Askås och vår produkt fortsätter att öka, säger Patrik Otter, kommunikatör på Askås I&R.

Sista lanseringen för året blev mode och livsstilsföretaget Grandpa som gick live på tisdagen innan jul. Mer läsning om Grandpa kommer vi att publicera efter helgerna.

En annan ny bekantskap under året var Care of Gerd som med rötterna i norrländska Jokkmokk har byggts upp som ett familjeföretag. Hållbara, ekologiska och naturnära skönhetsprodukter ska säljas och den nya e-handeln på Askås e-handelsplattform lanserades på luciadagen.

Grundarna och ägarna är syskonen Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert. Den familjära känslan i företaget bottnar i att mamma Gerd har bidragit med bolagsnamnet och hennes inneboende känsla för miljön, för det lokala och för hållbarhet genomsyrar verksamhetens alla delar.

Framgångsrik lansering

Johan Wiklund är vd i bolaget och han beskriver lanseringen som en framgång och såklart som en efterlängtad milstolpe.

– Det känns väldigt bra att vi är igång, vi är jättenöjda. Det är fortfarande lite småfix att lösa men snart ska allting vara på plats, säger Johan Wiklund.

Det är ganska exakt ett år sedan Care of Gerd tog kontakt med oss på Askås och kort tid därefter togs beslut att flytta över till Askås e-handelsplattform. Tiden sedan dess har varit intensiv, fylld av utmaningar men ändå lustfylld och smidig, enligt Johan.

– Det är klart att det är en tuff process att byta plattform. Men det har fungerat väldigt bra och vår projektledare Eva har gjort ett fantastiskt jobb.

Nästa år ska Care of Gerd skörda frukterna av plattformsbytet, det är tanken. Tillväxt, satsningar på nya marknader och ett mer kreativt arbete med e-handeln finns med i planeringen.

– Vi tror och hoppas såklart att detta ska flyta på bra. Vi märker redan att vi får ett varmt mottagande av våra kunder och nu gäller det att förvalta detta. Vi fokuserar också mycket på vår utlandssatsning, framförallt i Tyskland och England, säger Johan Wiklund.

131 mil söder om Jokkmokk ligger Vimmerby och där hittar vi en annan ny Askås-kund som lanserades för några veckor sedan. Det handlar om Astrid Lindgrens Värld som redan har noterat en ökad försäljning och en bättre kontakt med sina kunder.

– Vi har sedan nylanseringen i november sett stora framgångar med vår webbutik och vi har lättare att nå våra kunder idag.  Under 2018 ser vi stora möjligheter att fortsätta utvecklas, vi ska nå ut till ännu fler, samtidigt som vi ska satsa på att bearbeta våra befintliga kunder, säger Emma Brännabo, e-handelsansvarig på Astrid Lindgrens Värld.

Bilden: Johan Wiklund tillsammans med Askås personal. Inga-Lena Djärv, Sanna Karlin och Eva Johansson.

Är du inte redan idag kund till Askås eller kanske planerar du att starta en ny e-handel. Då är du varmt välkommen att ta kontakt med oss för mer information om våra produkter och tjänster.

0533-69 16 00 – sales@askas.se

 

Redesigns och nya kunder under 2017 (urval)