Sök

Askås och E-handelstrender samarbetar

E-handelstrender, Urban Lindstedt

Urban Lindstedt är en välkänd e-handelsprofil och en synnerligen kunnig och erfaren aktör i branschen. Under sju år var han dessutom själv e-handlare och då med Askås som plattformsleverantör. Nu korsas våra vägar igen. Under våren sponsrar Askås Urban Lindstedts allt mer populära podcast E-handelstrender.

– Det känns som en kvalitetsstämpel att Askås vill vara med i podden, säger Urban Lindstedt.

Hela våren, under 20 avsnitt, kommer Askås som enda plattformsleverantör sponsra den växande podden E-handelstrender. Valet att inleda ett samarbete med Urban Lindstedt och hans podcast bottnar i flera faktorer. Dels handlar det självklart om att produkten är bra, intressant och ständigt aktuell.

– Jag gillar verkligen E-handelstrender och känslan är att vi absolut kommer nå ut till vår målgrupp, till e-handlarna i och med vårt samarbete med Urban, säger Patrik Otter, kommunikatör på Askås.

Sedan har ju Urban Lindstedt en historik och bakgrund som på alla tänkbara sätt anknyter till det Askås står för. Han har en lång erfarenhet av branschen i stort och han har själv varit e-handelskund till Askås under många år. Han kan därmed Askås plattform och han har goda erfarenheter av den dessutom.

– Jag har skrivit om Askås och andra e-handelsplattformar under åren. Jag drev en yogabutik på nätet under sju år då var jag en mycket nöjd kund. Jag uppskattade alla möjligheter som fanns och att man alltid kunde räkna med bra service, säger Urban.

Redan 2000 började Urban Lindstedt bevaka e-handelsbranschen för tidningen Internetworld. Sedan dess har han följt den accelererande utvecklingen på nära håll. Idag har han lagt sin egen e-handel på hyllan och istället har Urban Lindstedt full fokus på att spegla och kommentera allt som sker där ute i den digitala världen.

– Det är och har varit oerhört spännande att följa utvecklingen. Idag är jag faktiskt förvånad över hur snabbt förändringarna sker inom svensk detaljhandel.

Att Askås återigen har blivit en del av Urban Lindstedts värv och yrkesliv tror och hoppas han leder till en god utveckling för bägge parter.

 – Jag är verkligen glad att en så bra leverantör vill vara med och stödja intressanta diskussioner kring e-handel. Det känns som en kvalitetsstämpel att ett så framgångsrikt företag vill vara med i E-handelstrender. Och jag hoppas också att podden ska göra Askås ännu mer känt bland människor som arbetar med e-handel, säger han.

Podcast-mediet har ju utan tvekan framtiden för sig, nya poddar dyker upp kontinuerligt i en allt högre takt. Urban Lindstedt är själv podd-fantast och tankarna på att skapa något eget började komma under fjolåret. När han tillsammans med bland andra Christer Pettersson på Arvato och Carin Blom på Postnord lanserade podden i höstas var ambitionen att skapa en produkt med aktualitet och relevant innehåll.

– Vi tycker att poddens format med tre ämnen, tre personer och drygt 30 minuter fungerar mycket bra. Nu är fokuset på att få större räckvidd. Jag kommer dessutom stödja podden med ett nyhetsbrev som sammanfattar veckans viktigaste e-handelsnyheter. Jag tror att vi kommer att växa organiskt under våren.

Responsen från den växande lyssnarskaran har än så länge varit väldigt positiv, enligt Urban. Många uppskattar de naturliga, lättsamma och intressanta samtalen.

– De som hör av sig är mycket positiva. Jag försöker själv ta ut svängarna i podden och inte stryka alla medhårs. Jag tror att lyssnarna uppskattar det, säger Urban Lindstedt.

 

Vårens premiäravsnitt finns tillgängligt från fredag 27 januari.

Du hittar E-handelstrender på Soundcloud eller Itunes.

Urban Lindstedt driver även Uppkopplat.se. En nyhets- och kunskapskälla om e-handel och content marketing.