Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Askås och Budbee har blivit partners

Den goda kundupplevelsen har alltid lyfts fram som en helt avgörande del av en lyckad e-handel. Logistik och leveransen till slutkunden har länge varit svåra faktorer att få in i ekvationen. Detta kan nu vara på väg att ändras. Askås har nyligen inlett samarbete med Budbee – en riktigt nytänkare på logistikområdet.

Möjlighet att få dina beställda varor samma dag, kvällstid, när du själv vill. Dessutom att kunna följa leveransen i realtid i mobilen. Detta är en upplevelse och service som logistikföretaget Budbee nu kan erbjuda till e-handlare och deras kunder i Sveriges större städer. Försäljningschefen Carl Grenvall och hans kollegor har varit med om en snabb och brant utveckling uppåt det senaste året. Konceptet som sådant såg dock dagens ljus redan 2013, då under namnet Sendus.

  – Det handlade om ett transportsystem där man kunde lägga ut att det fanns en vara som skulle levereras. Sedan kopplades det på chaufförer som kunde plocka upp gods längs vägarna, berättar Grenvall.

  Satsningen togs emot på ett bra sätt och investerare fick upp ögonenen för konceptet. Idag är såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski delägare i transportföretaget. 2014 så kom namnbytet till Budbee och resan mot dagens produkt  startade på allvar.

  – Vi började jobba med att göra om hela paketet för att bättre passa konsumenterna. Att verkligen optimera möjligheterna för slutkunden att påverka tjänsten, säger Carl Grenvall.

 2015 så gick man live under namnet Budbee för första gången. Tillväxten sedan dess har främst handlat om en explosionsartad ökning när det gäller leveranser av matkassar för entreprenören Middagsfrid.

  – Det har gått otroligt fort och nu finns vi på 17 orter med matkassarna. Men det senaste halvåret har vi också börjat jobba mycket med att vässa oss och jobba med flöden för att bli mer attraktiva i e-handelsbranschen som helhet.

Idag är Budbee en tjänst som siktar på att ge kunderna bästa möjliga leveransupplevelse. Tack vare automatiserade flöden med orderläggning via API, ruttoptimering och navigeringsverktyg skapas en plattform där e-handlare, chaufförer och i förlängningen även slutkunderna kopplas samman med effektivitet och snabbhet som två övergripande nyckelord. Slutkunderna kan via mobilen följa bilen ute på vägen, chatta direkt med kundsupport och sedan betygsätta och lämna kommentarer efter avklarad leverans.

 De första stegen in på e-handelsmarknaden för Budbee har skett tillsammans med Askås. Bakgrunden till detta är att våra bägge kunder Skincity och Bangerhead, har rivstartat med Budbee-leveranser i Stockholmsområdet de senaste månaderna. Kopplingen mellan deras webbshoppar och Budbees system har ”snickrats” fram av Askås utvecklare – med mycket gott resultat enligt alla inblandade.

  – Vi gick igång med Bangerhead och Skincity i somras och det har blivit jättebra. Kundbetygen har varit väldigt höga så det känns riktigt kul, säger Carl Grenvall.

Budbee ser en fortsatt tillväxt framför sig såväl i Stockholm, Göteborg och Malmö som i ett antal medelstora städer i Sverige. En utveckling för e-handeln som motsvarar den som skett när det gäller Middagsfrid är vad Carl Grenvall hoppas på.

 – Det är spännande tider verkligen och jag ser väldigt gärna att vi och Askås kan jobba vidare tillsammans på ett bra sätt, säger Carl Grenvall.

 

Jonas Askås, vd för Askås tror och hoppas att Budbees nytänkande koncept är här för att stanna.  

– När det gäller upplevensen för e-handelskunderna så har det länge fattats något när det gäller leveransbiten. Budbee leverar ett modernt, intressant och coolt koncept som är klart intressant, säger Jonas Askås.


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2016-09-14, 13:10
Uppdaterad 2016-09-14, 13:10